דו"ח מעניין למעקב – חמת

By | מרץ 17, 2019

אני אוהב לעקוב מפעם לפעם אחר תנועות של בעלי עניין בחברות השונות. במסגרת סיור שיגרתי שלי ברחבי האתר מאיה, הגעתי לנתון שיואב גולן רכש לאחרונה מניות בחמת. גולן הינו בעל השליטה בחברה ומחזיק בה כ-56%. סכמתי את רכישותיו של גולן בחודשים האחרונים:

ביוני ביצעה חמת גיוס הון בהיקף של כ-42 מיליון ש"ח – גולן השתתף בהנפקה ורכש מניות ב-2.5 מיליון ש"ח במחיר 1234 (כך יצא 🙂 ) אגורות. מאז ההנפקה רכש גולן עוד כ-1.7 מיליון ש"ח כמתואר בטבלה. המחיר הממוצע שרכש גולן בחודשים האחרונים עומד על 1131 (20% מעל מחירה הנוכחי) אגורות, או 1012 אגורות (7.5% מעל המחיר הנוכחי) בנטרול ההשתתפות בהנפקת המניות.

רכישות גולן עוררו אצלי את בלוטות החשק לבחון את הדוח לספטמבר 2018

למי שאינו מכיר, חמת עוסקת בעיקר בייצור ברזים, כיורים ומגוון כלים למטבח ולאמבט.
מצרף לכם כאן קישור להסבר נחמד מאוד של עירא קראוס מ"גלובס" על החברה, הכולל ראיון עם המנכ"ל רועי רגרמן – בהמשך אעלה פוסט נוסף על חמת המפרט את פעילותה. בכל מקרה, קראוס עשה עבודה טובה ואני ממליץ לכם להאזין לפודקאסט שלו.

חמת חוותה שחיקה ברווחיות בשנים האחרונות כתוצאה מריבוי מתחרים וירידה בהיקף הבנייה. כתוצאה מכך ביצעה החברה מספר מהלכים, כאשר העיקריים שבהם היו רכישת חזיבנק, גיוס הון, והקמת מפעל בטורקיה (תחת פעילות חברת MANISA) בהשקעה של מעל ל-50 מיליון ש"ח בשנים 2017-2018 .

לתשעת החודשים הראשונים של 2018, דיווחה חמת על גידול חד בהכנסות (35%) כתוצאה מאיחוד תוצאות חזיבנק. השחיקה ברווחיות המשיכה לתת את הטון, הרווח התפעולי הסתכם בכ-42 מ' ש"ח (12.8% מההכנסות) לעומת 35 מ' ש"ח (15% מההכנסה) בתקופה המקבילה לשנת 2017. אציין כי שיעור הרווח התפעולי של חמת עמד על 14.5% בשנת 2017 ו-15.3% ב-2016.
בשורה התחתונה, הציגה חמת רווח נקי של כ-23 מ' ש"ח ל-1-9/2018 (7% מהמכירות) לעומת 25 מ' ש"ח (10.4% מהמכירות) בתקופה המקבילה.

להלן טבלה המפרטת את הכנסות חמת לפי מגזרים, ואת שיעורי הרווח התפעולי בכל מגזר בשנים האחרונות:

מדוע הרווח הנקי נשחק בכזו חדות?

מקור: דוחות החברה לספטמבר 2018.

הוצאות המימון של חמת קפצו בטירוף… למה? בגלל שחברת הבת בטורקיה (שם הוקם המפעל) מדווחת בלירה טורקית, אשר נשחקה בחדות במהלך התקופה. בגין הפרשי הצמדה על אשראי רשמה החברה הפסד של כ-8 מיליון ש"ח בתקופת הדו"ח.

מה שהיה הוא מה שיהיה?

נמשיך לפשפש בדו"ח, ונראה כי MANISA משנה את מטבע פעילותה החל מ-Q4/18 ואילך.

מקור: דוחות החברה לספטמבר 2018.

כלומר, מה שהיה הוא לא מה שיהיה – ההפסד בגין הוצאות המימון אינו פרמננטי, ומכאן ואילך החברה הקטינה מהותית את חשיפה ללירה הטורקית. מהלך זה, עשוי לשפר את ביצועי חמת בהמשך.
דמיינו (דגש על דמיינו) שכעת חמת תצליח למכור אותו דבר ולהרוויח אותו דבר רק ללא הוצאות המימון הללו… אנחנו מדברים כאן על רווח נקי של כ-40 מ' ש"ח בשנה.
איך הגעתי לזה? 23 מ' ש"ח (רווח לתקופה) + 8 מ' ש"ח (הוצאות בגין חשיפה ללירה הטורקית) = 31 מ' ש"ח – נגלם את זה במונחים שנתיים, נעגל כלפי מטה ונקבל כ-40 מ' ש"ח רווח נקי בשנה.

חמת נסחרת כיום לפי שווי שוק של 326 מיליון ש"ח ומכפיל רווח של 11 על בסיס 4 רבעונים אחרונים. אם ניקח רווח נקי של 40 מיליון ש"ח כמתואר לעיל, אנחנו מדברים על מכפיל 8.
אציין כי בשנים האחרונות נסחרת חמת במכפיל 9-16 על בסיס ארבעה רבעונים עוקבים.

בעקבות רכישת השליטה בחזיבנק בכ-72 מיליון ש"ח, התמנפה חמת בעזרת חוב בנקאי ולה חוב פיננסי כולל בסך 235 מ' ש"ח. בנטרול מזומנים אשר היו לה בקופה (17 מ' ש"ח) החוב הפיננסי נטו שלה הסתכם ב-218 מ' ש"ח ב-9/2018 – 34% מסך המאזן.

לסיכום

  • חמת לא הציגה נתונים נוצצים במיוחד בתקופה האחרונה. בשנים האחרונות הרווחיות נשחקת ונשחקת… כתוצאה מכך הקימה החברה מפעל בטורקיה, אשר אמור להיות תחרותי יותר ולשפר את תוצאותיה.
  • בעל השליטה רכש סחורה בכ-4.5 מיליון ש"ח מאז יוני 2018 במחיר ממוצע של 1131 אגורות למנייה – 20% מעל מחירה כרגע בשוק.
  • מתחילת השנה השווקים עלו ותיקנו את הירידות של סוף 2018. חמת לעומת זאת, נשארה פחות או יותר בתחתית. נראה שהשוק לא מתייחס אליה יותר מדיי בעקבות הדוחות העייפים וההאטה בשוק הבניה בישראל.
  • אני חושב שבמקרה של חמת, מה שהיה הוא לא מה שיהיה. המעבר למפעל בטורקיה, רכישת חזיבנק, שינוי מטבע הדיווח של MANISA, גיוס ההון לשיפור האיתנות הפיננסית – כל אלה מהלכים שמעוררים אצלי את העניין סביב החברה הזו להמשך הדרך. אני חושב (וזה ממש לא אומר שאני צודק) שדוחות החברה לרבעון הרביעי יהיו טובים/פחות גרועים מקודמם, ולכן רכשתי מעט ממניות החברה. לאחר פרסום הדוחות… אנתח אותם לעומק ואבחן האם עליי להגדיל את אחזקתי, או שמא טעיתי (קורה הרבה).

חשוב לציין, שהדברים מובאים מתוך רצון לעורר דיון והכותב אינו משדל, ואינו מייעץ לקנות, או למכור מניה ו/או אופציה מכל סוג שהוא. הכותב עלול לקנות או למכור את המניה ו/או אופציה מבלי להודיע על כך. הכותב מביע את דעתו האישית בלבד ויכול להיות כי היא מוטעית, חלקית ואינה נכונה. המידע שמופיע ברשומה עלול להיות חלקי, שגוי, מוטעה, חסר, נסמך על מקורות לא אמינים או לא מאומתים. העושה שימוש בכתוב ובמידע המוצג לעיל עושה זאת על אחריותו בלבד.  עיין בפטור מאחריות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *