נקודה למחשבה – תחרות תמיד תחרותית?

By | אוגוסט 11, 2019

לא משנה באיזה תחום (בנייה, תיירות, טיסות, סלולר, חשמל, גז, ביטוח, בנקאות ועוד) ובאיזו מדינה – לציבור יקר? המחירים גבוהים? נכניס תחרות וננסה לאזן את המשוואה.
תחרות זה דבר בריא ומפרה, אך לעיתים יש צורך להטיל מגבלות נוספות על מתחרים אשר להם יתרון יחסי מובהק על פני האחרים. או לחילופין, לעשות התאמות על פני הזמן בשוק אליו הכנסנו תחרות.
ראו מקרה את ענף הסלולר בישראל, רפורמות שנעשו והכנסת תחרות לפני כחמש שנים תרמו לנו מאוד כצרכנים. אך אותה התחרות, כיום שמה את כל הענף בנקודת מבחן לא קלה. באיזה שהוא שלב התחרות הפסיקה להיות תחרות – אלה מסע הישרדות…
זה, כבר אולי פוגע בנו? פיטורי עובדים? הרעות בתנאים? ירידה בהכנסה הפנויה שלנו ("הצרכנים")?

בשיחה שהייתה לי עם בכיר באחת מחברות התקשורת, נאמר לי שהחברות יכולות להתקיים מצוין אם הצרכנים ישלמו כ-70 ש"ח בחודש לחבילת סלולר. היום המחירים הללו עומדים מתחת ל-50 ש"ח. נניח שנשלם עוד 20-25 ש"ח בכל חודש, נקבל שירות טוב יותר (בתקווה לפחות), ושוק הסלולר ימצא במין שווי משקל שכזה. לא עדיף לנו? אנחנו באמת רוצים לראות חברות ענק מפטרות מאות עובדים ולהגיד שחסכנו 25 שקל בכל חודש? (אבל קנינו טבעת נישואין ב-6000 שקל, והעלנו את סרטון ההצעה לפייסבוק – שגם הוא עלה עוד 2500)

בעולם הספורט

קסטר סמניה היא רצה דרום אפריקאית, אשר שולטת בשנים האחרונות בריצה למרחקים בינוניים כמעט ללא עוררין. סמניה זכתה פעמיים במדלית זהב אולימפית למרחק של 800 מטרים, ובו היא גם אלופת העולם.
מבלי להכנס יותר מדי לפרטים, סמניה היא אנדרוגנית – ולכן הגוף שלה מייצר יותר טוסטסטרון מאישה רגילה. לאחרונה, קבע איגוד האתלטיקה העולמי כי רצות בעלות רמת טוסטסטרון גבוה, יאלצו לקחת תרופות המפחיתות את רמתו. סמניה כמובן התנגדה לחוק החדש, אך הפסידה בערעורה לבית המשפט בנושא. אינני בקיא מספיק בנתונים ולכן אני לא נכנס להאם הייתה כאן הצדקה ב"רגולציה" הזו על סמניה. בשורה התחתונה, נעשו "התאמות על פני הזמן בשוק בו יש תחרות".

שמיים פתוחים

לפני כמה ימים הייתה לי שיחה ארוכה ומעניינת עם חבר מענף התעופה. הוא התחיל לדבר איתי על התחרות והשמיים הפתוחים. המחשבות הראשונות שעולות לנו הצרכנים באוטומט:
"שמיים פתוחים? זה נכס… אני טס היום לכל העולם במחירי רצפה… תתייעלו סוף סוף… תפסיקו לגנוב אותנו".
ואז הוא אמר לי "תרשום בגוגל חברות תעופה ממשלתיות":

מקור: ויקיפדיה – https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_government-owned_airlines

האמת, לא היה לי מושג עד כמה חברות תעופה ממשלתיות יש בעולם. בין חלק מאותן חברות, ישנן בריתות עסקיות כאלה ואחרות… אשר מקשות על חברות כמו אל על להתקיים. אל על הינה חברה ישראלית, ובגלל היותה כזו, ישנן עלויות אבטחה בטיסות, לעיתים מסלולי טיסה ארוכים יותר (לא יכולים לטוס מעל כל מדינה שרוצים), עלויות מזון (כשר), שירותי בידוק בטחוני קפדני יותר וכו'.
אציין ואומר שהתייעלות זה חשוב, לא טוב לעמוד במקום ולנוח על זרי הדפנה… אבל קשה להתחרות מול מישהו שיש לו יתרון יחסי מובהק עלייך – וזה לא משנה אם זו רמת טוסטסטרון, או תנאי מימון/סחר נוחים יותר.

להלן סרטון של דלתא איירליינס בנושא:

הנתונים במיליוני $

ותחשבו על זה…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *