חברות הביטוח (הנוסטרו) הגדולות בישראל – פוסט רביעי בסדרה

By | אוגוסט 7, 2019

כבר מספר חודשים שלא צייצתי כאן משהו בקשר לחמשת חברות הביטוח הגדולות בישראל. האמת, התלבטתי אם להמשיך בכתיבה על הסקטור הזה… קיבלתי לא מעט תגובות וביקורות (בעיקר במייל) על חלק מהדברים. הטענה העיקרית הייתה כי הנתונים שהצגתי אינם מדויקים – אז אציין (שוב) כי הנתונים שאני מציג כאן נלקחים מאתרי האינטרנט של חברות הביטוח עצמן. אני לא מסיק את נתוני השקעות הנוסטרו בכוחות עצמי על בסיס הדוחות הכספיים (זה בלתי אפשרי גם אם הייתי מנסה) – אלא פשוט מעתיק את המספרים המפורסמים באתרי האינטרנט של החברות, ומבצע עליהם ניתוחים כאלה ואחרים. למי שפספס, אני ממליץ לכם לקרוא את שלושת הפוסטים הקודמים שלי בסדרה: פוסט 1, פוסט 2, פוסט 3.

Q1/2019 – הפניקס מובילה בתשואה

אנחנו קרובים למועדי פרסום הדוחות הכספיים למחצית הראשונה של 2019, אך בינתיים נסתפק בתוצאות הרבעון הראשון. כמתואר בגרף, את שלושת החודשים הראשונים של 2019 סיימה הפניקס עם התשואה על ההון הגבוהה ביותר מבין חמשת חברות ביטוח המובילות – 23.9%. במקום השני התמקמה מגדל (22.3%), ואחריה מנורה (21.6%), הראל (21%) ואחרונה חביבה כלל (17.1%).
חשוב לציין, שברבעון הנ"ל חל גידול חד בעתודות הביטוח שהחברות צריכות להפריש – בגלל השינויים בעקום הריבית (להסבר בנושא ראו פוסט 1 שלי בנושא). ה"נענשת" העיקרית הייתה מגדל, שנאלצה להגדיל את עתודות הביטוח שלה בכ-566 מיליון ש"ח. רק שתקבלו פרופורציות… הבאה בתור ה"נענשות" הייתה הפניקס, שהפרישה כ-223 מיליון ש"ח, ואחריה הראל (171 מ' ש"ח), כלל (164 מ' ש"ח), ומנורה (97 מ' ש"ח).
הגידול בהפרשות ברבעון הראשון של 2019 מקזזות את הקיטון בהן בשנת 2018:

על אף הגידול בהפרשות, החברות הציגו תשואות פנומנליות… למה?

שוק ההון נכנס לאטרף עליות מרשים בתחילת השנה… דבר שתרם רבות לכל החברות, שנהנות מעליות בשווקים הפיננסיים מכה סיבות – רווחים מהשקעות פרטיות (נוסטרו), רווחים לעמיתים המביאים השקעות נוספות מצידם (גיוסים) ומכאן גידול בדמי הניהול הקבועים, וגידול בדמי הניהול המשתנים.

כפי שניתן לראות, בשנת 2018 חברות הביטוח לא הכניסו שקל בגין דמי ניהול משתנים – כאשר ברבעון הראשון של השנה התמונה שונה לחלוטין. בנוסף, הרווחים שרשמו החברות בגין השקעות והכנסות מימון (ברבעון הראשון) חצו בכל החברות את הנתון הנ"ל בכל שנת 2018 – ובפער גדול.

מה תמונת המצב בנתוני הנוסטרו נכון לסוף Q1/2019?

הנתונים והשיעורים המוצגים בטבלה הם ביחס לתיק הנוסטרו אלמנטרי והון בלבד.

בלי פרשנות מיותרת, ניתן להבין כי אין שינויים מהותיים בחלוקת ההשקעות בין החברות. עדיין הראל היא החשופה ביותר למניות, ואחריה כלל הפניקס. בנוסף, ניתן לראות כי הראל הקטינה במעט את אחזקותיה הישירות במניות ביחס לרבעון הקודם:

בסעיף ההלוואות, הראל בראש עם 3.8 מיליארד ש"ח אשראי שניתן מטעמה – ואחריה כלל עם 2.9 מיליארד ש"ח. השנה, נוסף סעיף חדש בטבלאות שמפרסמות החברות בהחזקותיהן בתיקי הנוסטרו – נדל"ן או זכויות במקרקעין. הוספתי את הסעיף הנ"ל כאן לטבלה – אומנם הסכומים אינם גבוהים במיוחד (יחסית), אך זו מגמה שמעניין לעקוב אחריה בדוחות הבאים.

אנחנו לא יכולים לדעת מה מחזיקה כל חברה, אילו אג"חים (מח"מ? דרוג?), אילו מניות (מסוכנות יותר? פחות? עשו אול אין על נטפליקס?), קשה לומר לאן הולכים השווקים, מה יצייץ הג'ינג'י, מה יגיב לו פאוול… ובכל זאת… אני מאמין שהנתונים שהצגתי כאן עושים שכל… הצלחות.

נ.ב
אם ישנן הארות, תגובות או ביקורות ענייניות בנושא… אשמח שתעלו אותן כאן כתגובה.

חשוב לציין, שהדברים מובאים מתוך רצון לעורר דיון והכותב אינו משדל, ואינו מייעץ לקנות, או למכור מניה ו/או אופציה מכל סוג שהוא. הכותב עלול לקנות או למכור את המניה ו/או אופציה מבלי להודיע על כך. הכותב מביע את דעתו האישית בלבד ויכול להיות כי היא מוטעית, חלקית ואינה נכונה. המידע שמופיע ברשומה עלול להיות חלקי, שגוי, מוטעה, חסר, נסמך על מקורות לא אמינים או לא מאומתים. העושה שימוש בכתוב ובמידע המוצג לעיל עושה זאת על אחריותו בלבד.  עיין בפטור מאחריות

One thought on “חברות הביטוח (הנוסטרו) הגדולות בישראל – פוסט רביעי בסדרה

  1. אלון

    תודה על הפוסט!
    תזכור שהייתה תנועה חזקה באגחים הממשלתיים לאחרונה.
    אנחנו לא יכולים כמובן לדעת מי מחזיק מה כמו שכתבת, אבל מעניין שגם באפיק תהיה השפעה גדולה הפעם ביחס לעבר.

    Reply

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *