מה סרצ'לייט וזאבי מחפשים בבזק?

By | מאי 6, 2019

גם אם ממש נתאמץ, נתקשה לפספס את הכתבות והניתוחים סביב חברת בזק בחודשים האחרונים. מאבק שמתנהל בין גד זאבי לקרן סרצ'לייט לרכישת השליטה בחברה, ירידת הערך של YES בדוח הכספי לשנת 2018 והמציאות המאתגרת בכל ענף התקשורת, ממלאות את העיתונות הכלכלית בתוכן מדי שבוע.

שורות תחתונות בשנים האחרונות

בשנים האחרונות, קיימת ירידה עקבית בפעילות הרווחית ביותר של בזק – הפעילות הקווית. בשנת 2016, 2017 ו-2018 נשחק הרווח הנקי במגזר הנ"ל ב- 7%, 5% ו- 51.5% (!!!) בהתאמה. לזה נוסיף את YES ההפסדית (ומחיקת ערך בסך 1.67 מיליארד ש"ח בשנת 2018 בגין הערכת שווי מנופחת שנעשתה לה), ובעל בית שחלב אותה שנים – ונקבל חברה במצב "מאתגר".

השוק לא התעלם מהירידה בתוצאות החברה, ומנייתה ירדה בכ-65% מהשיא שנרשם אי שם במרץ 2016. מתחילת 2019, ירדה מניית בזק ב-32% נכון לכתיבת שורות אלה. מעל מחצית מירידה זו, קרתה לאחר שהשוק הבין את גובה המחיקה בחברת YES, והשלים עם העובדה שבזק לא תחלק דיבידנדים בזמן הקרוב (ואף תישאר עם הון עצמי שולי ביחס לעצמה). היה חשש שבזק תתקשה לעמוד בקובננטים שלה, או "תסתבך" בהורדת דירוג – תרחיש זה לא התממש (כרגע).

על מה רבים זאבי וסרצ'לייט? רעיון לתמחור

כמדי שנה, גם בדוח לשנת 2018 סיפקה בזק תחזית לשנה הקרובה – ובה לא ציינה החברה את התזרים החופשי הצפוי בשנת 2019 (בשונה משנים קודמות). תזרים מזומנים חופשי = תזרים מזומנים מפעילות שוטפת פחות השקעות (CAPEX). התזרים החופשי אמור (דגש על אמור) לייצג לנו את הדיבידנד הפוטנציאלי שהחברה יכולה לחלק, זאת מבלי לפגוע בצמיחתה.
להלן התחזית של החברה מדוחותיה הכספיים:

מקור: דוחות החברה לשנת 2018.

ניקח את התזרים החופשי של החברה בשנים 2010-2018, ואת שווי השוק של החברה נכון לסוף כל שנה. נחלק את שווי השוק בתזרים החופשי… כך נוצר לנו "מכפיל תזרים חופשי" לבזק.
ממוצע המכפילים (כולל שווי השוק הנוכחי שלה לחלק לתזרים החופשי של 2018) עומד על 8.
בזק לא פרסמה צפי לתזרים החופשי שלה בשנת 2019, אבל כן נתנה צפי ל-EBITDA ול-CAPEX.
ה-EBITDAPEX בבזק גבוהה ב-4 השנים האחרונות (ללא 2018) מהתזרים החופשי בטווח של 10%-30%. מתחזית החברה, ניתן להסיק שה-EBITDAPEX יסתכם ב-2.2 מיליארד ש"ח בשנת 2019 (2.2 = 3.9-1.7 ) – מזה יש להפחית נניח 30% + מקדם נוסף לאור כניסת תקן IFRS16 שמנפח את ה-EBITDA/התזרים הפנוי. בשנת 2018, ציינה בזק כי אימוץ התקן IFRS16 השפיע לטובה על התזרים בכ-400 מיליון ש"ח.
אם נפחית 30% מה-EBITDAPEX לשנת 2019, נקבל תזרים פנוי של 1.5 מיליארד… מזה נפחית עוד 400 מיליון ש"ח (בדומה לשנת 2018), ונקבל תזרים פנוי של 1.1 מיליארד ש"ח לשנת 2019. את התזרים החופשי (הרעיוני) שלנו נכפיל ב-8 (המכפיל הממוצע) ונקבל 8.8 מיליארד ש"ח – זהו כביכול שווי "ריאלי" (ומעט שמרני לדעתי) לבזק. שווי זה כמובן לא מגלם צמיחה עתידית.

בשנת 2018, שווי השוק נכון ל-6/5/2019, ולא לסוף שנת 2018.

על פי הרעיון הנ"ל, בזק שווה כ-30% יותר ממחירה הנוכחי בשוק, או כ-325 אגורות למניה.

חשוב לציין, כי עדיין קיימים סיכונים בבזק… ירידת ערך פלאפון (חברת בת)… המשך שחיקה ברווחיות (שתפגע בתזרים החופשי)… השקעות כבדות בתשתיות תקשורת (שיפגעו בתזרים החופשי)… אלה תרחישים אשר עשויים לפגוע במחיר המניה על בסיס המודל שהוצג כאן (שהינו רעיוני בלבד!).

הכותב מחזיק במניות בזק

חשוב לציין, שהדברים מובאים מתוך רצון לעורר דיון והכותב אינו משדל, ואינו מייעץ לקנות, או למכור מניה ו/או אופציה מכל סוג שהוא. הכותב עלול לקנות או למכור את המניה ו/או אופציה מבלי להודיע על כך. הכותב מביע את דעתו האישית בלבד ויכול להיות כי היא מוטעית, חלקית ואינה נכונה. המידע שמופיע ברשומה עלול להיות חלקי, שגוי, מוטעה, חסר, נסמך על מקורות לא אמינים או לא מאומתים. העושה שימוש בכתוב ובמידע המוצג לעיל עושה זאת על אחריותו בלבד.  עיין בפטור מאחריות

5 thoughts on “מה סרצ'לייט וזאבי מחפשים בבזק?

  1. רודי

    שים לב ששווי השוק לאורך השנים הושפע מה"חלומות" שכללו רגולציה סופר חיובית והפדה מבנית שעשויה לחסוך עד מיליארד ש"ח .
    בסופו של דבר האקלי שונה לגמרי כעת, מעבר לזה שהשנה התזרים של החברה צפוי להיות אפסי לנוכח פרישת העובדים שזה נתון תזרימי די קבוע ולכן לא צריך להיות מוחרג

    Reply
    1. erechberech Post author

      רודי, מסכים איתך לגמריי שהאקלים השתנה בכל הנוגע לסקטור התקשורת בכלל ולבזק בפרט.
      לגבי התזרים החופשי… לפי תוצאות הרבעון הראשון, בהנחה וננרמל אותו שנתית, נקבל תזרים חופשי של קצת מעל 1 מיליארד ש"ח… בדומה ל"מודל הרעיוני" שהוצג כאן בפוסט.

      Reply
  2. yehiel

    שלום,
    אם אתה מאמין (וגם אני מאמין) שמחירה הראוי של בזק הוא 325 אג', מדוע בחרת לרכוש אותה ולא את מניית ביקום עם מינוף כפול ומשולש? האם הדבר נבע מהרצון להימנע מחשיפה לסיכון גבוה?

    Reply
    1. erechberech Post author

      בי קום מבחינתי זו חברה שאין לה זכות קיום (דגש על מבחינתי)… שכל אחד יעשה מה שהוא רואה לנכון…
      לא ניתחתי את בי קום בהתאם לעסקת הרכישה, אך טרם העסקה אני יכול לומר לך שהיא הייתה ב-NAV שלילי מטורף…
      בזק כנראה לא תחלק דיבידנדים בשנים הקרובות – גם אם בי קום היא אופציה טובה להשקעה בבזק (והיא אכן אופציה על בזק) אני לא מעוניין להתעסק איתה.

      Reply
  3. erechberech Post author

    בזק פרסמה הבוקר את דוחותיה הכספיים למחצית 2019. בדוח פורסם עדכון תחזיות… כאשר הצפי לEBITDA עומד כעת על 2.9 מיליארד ש"ח לעומת 3.9 מיליארד בתחזית המקורית, והצפי לCAPEX נשאר 1.7 מיליארד. לשינוי הנ"ל צפויה להיות השפעה מהותית על החישוב הרעיוני שהוצג כאן. לפי אותו החישוב, הפעם התזרים החופשי צפוי להסתכם בכ-400-500 מיליון ש"ח. יש לזכור כי מדובר כאן (בין היתר) בהפחתות חד פעמיות (ניקוי אורוות) ולא במשהו פרמננטי.

    Reply

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *