התחלות הבנייה ממשיכות לרדת יד ביד עם רווחי חמת

By | אוגוסט 16, 2019

אתמול בלילה, פרסמה חמת את דוחותיה הכספיים

החברה הפסידה 2.5 מיליון שקל במחצית הראשונה של 2019 מול רווח של 13.4 בתקופה המקבילה. בשנה שעברה, הייתה הכנסה חד פעמית של 3.5 מ', והוצאת מימון חד פעמית (חשיפה ללירה טורקית) של 8 מ' ש"ח. השנה הייתה הוצאה חד פעמית של כ-13 מ' ש"ח עקב סגירת מפעל חרסה בב"ש (מכונות, מלאי בתהליך וכו'…). כלומר, בנטרול פרמטרים חד פעמיים הרוויחה השנה חמת 10.5 מ' ש"ח מול 17.8 אשתקד – נוסיף לזה את העובדה שפעילות חזיבנק נכנסה השנה (ולא הייתה במחצית הראשונה של 2018)… כך שהנתונים מאכזבים עוד יותר לדעתי.

כבר מהדוחות של קליל והשחיקה בפעילותה, ניתן היה להבין שחברות העוסקות בתחום "ספקיות הבנייה" יסבלו. מחירי הדירות אומנם עולים, אבל נראה שבינתיים שוק "ספקי הבנייה" נמצא בקיפאון/האטה. אני מכניס לקטגוריית "ספקי הבנייה" את קליל, אינרום, חמת ומנדלסון – כל אחת שונה לחלוטין בפעילותה, אך הן סוג של משלימות אחת את השנייה.
על מנת לנסות "לתזמן" את התנהגות החברות העוסקות בתחום… יש לבחון את התחלות הבנייה:

העלתי לכם כאן את הגרף הנ"ל בפוסטים קודמים. כאשר הצלבתי אותו יחד עם גרף הביקושים לדיור, הסקתי כי המחירים יחזרו/ימשיכו לעלות – כך קרה (עד מתי? כמה כבר יכולה לעלות חנייה בפתח תקווה? או מחסן ברמת גן?).
בינתיים… התחלות הבנייה חזרו לרדת בסוף 2018 וברבעון הראשון של 2019 – נתון זה, פוגע באותן "ספקיות בנייה" ברמת ההכנסה (פחות קונים) וברווחיות. כאשר ישנם פחות קונים והתחרות גדלה/לא משתנה = הורדת מחירים וירידה בשולי הרווח.

נחזור לחמת

לחברה חוב פיננסי ברוטו בסך 260 מ' ש"ח בערך, כאשר החברה צריכה לפרוע 176 מ' ש"ח בשנה הקרובה (קרן + ריבית) – ולה רק 16 מ' ש"ח מזומן בקופה. נשאלת השאלה… מאיפה יבוא הכסף?

  • גיוס הון נוסף (ביצעה גם בשנה שעברה).
  • אג"ח/חוב בנקאי ולהמשיך לגלגל את החוב.
  • מכירת הקרקע בב"ש שתכניס לחברה כמה עשרות מליוני שקלים… אבל לא תשיג לה את כל המקורות לתשלום הקרן הנ"ל.
  • לחברה הון חוזר בסך 230 מ' ש"ח… ניתן לבצע גבייה מוקדמת/פקטורינג לחלק מיתרת הלקוחות (עומדת על 146 מ' ש"ח נכון ליוני 2019) ובכך להכניס עוד כמה עשרות מיליונים לקופה.
  • חמת הציגה EBITDA של 31.5 מ' ש"ח במחצית הראשונה של 2019, ושמרה ברבעון השני של השנה על הקצב בדומה לרבעון הראשון מהבחינה הזו. גם אם ננטרל את אימוץ תקן IFRS16, המספרים יהיו דומים מאוד כך שאין לזה משמעות מיוחדת כאן. כלומר, חמת יכולה לייצר כ-60 מיליון בשנה… גם לזה יש כמובן משמעות בכל הנוגע לשירות החוב.

נניח שהחברה תייצר 60 מ' ש"ח + מכירת קרקע בב"ש = 100-120 ש"ח לכל הפחות לשירות החוב בשנה הקרובה (176 מ' ש"ח קרן + ריבית כפי שציינתי), כבר התחלה של משהו.

אני חושב שהמספרים בדוח מאכזבים… אבל ניתן היה לראות כי יש קונים לנייר בשוק בזמן האחרון… ילין לפידות נכנסו שמה כבעלי עניין לפני כחודשיים, וגם בימים האחרונים היה שם קונה שלא הפסיקו לדפוק לו סחורה לאט ובזהירות.
מה הלאה?
בינתיים, אני לא משנה את הפוזיציה שלי בחמת. החברה ביצעה כמה מהלכים מהותיים בשנים האחרונות (ראו פוסטים קודמים שלי על החברה), אשר עשויים לדעתי למצב אותה בנקודה הרבה יותר טובה בהמשך הדרך. בנוסף, קצב התחלות הבנייה חזר כמעט 5 שנים לאחור, ואינני מאמין שזה ימשיך כך להרבה זמן… אלא אם כן הולכים למיתון 🙂

חשוב לציין, שהדברים מובאים מתוך רצון לעורר דיון והכותב אינו משדל, ואינו מייעץ לקנות, או למכור מניה ו/או אופציה מכל סוג שהוא. הכותב עלול לקנות או למכור את המניה ו/או אופציה מבלי להודיע על כך. הכותב מביע את דעתו האישית בלבד ויכול להיות כי היא מוטעית, חלקית ואינה נכונה. המידע שמופיע ברשומה עלול להיות חלקי, שגוי, מוטעה, חסר, נסמך על מקורות לא אמינים או לא מאומתים. העושה שימוש בכתוב ובמידע המוצג לעיל עושה זאת על אחריותו בלבד.  עיין בפטור מאחריות

7 thoughts on “התחלות הבנייה ממשיכות לרדת יד ביד עם רווחי חמת

  1. אלון

    תודה על הפוסט ערך.
    אני לא חושב שחמת מעניינת היום. העולם הולך לכיוון לא טוב ונראה לי שזו השקעה פחות מעניינת כיום.
    לגבי מחירי הדירות, אני גם חושב שאנחנו לפני עליות מחירים נוספות.

    Reply
    1. erechberech Post author

      היי אלון,
      אני מסכים איתך שאנחנו נמצאים/נכנסים לתקופה מאתגרת… אישית, כבר מספר חודשים אני חושב על זה ועם הזמן מקטין חשיפה בתיק ומגדיל את יתרות המזומנים שלי (אין חבר נאמן מכסף מזומן).
      חמת מהווה כ-5% מהתיק שלי כרגע… ובינתיים אני ממשיך "לתת לה צ'אנס". התאכזבתי מנתוני הדוח, וממש לא בטוח שאנחנו בסוף המגמה השלילית בענף הזה… אך כרגע אני חי עם האחזקה הזו בשלום (אולי גם בגלל שהיא לא גדולה במיוחד).

      Reply
  2. יהודה

    הבניה בשנים הבאות אמורה להיות רבה – אם כי תלוי בממשלה שתמשיך לשחרר קרקעות – אך זו לא הבעיה העיקרית של חמת

    המפעל בארץ לא תחרותי מול היבוא, לכן הקימה מפעל בטורקיה וסגרה את המפעל בארץ

    לסמוך על טורקיה , לטעמי בעיתי, ועד כה שמעתי רק על יזמים שנעקצו שם

    לזכות: הבעלים יודע את העבודה, היה ער לבעיות ( גם דרש שיזרימו לו גז – מה שהיה צריך להתבצע שנים קודם והמדינה פשוט לא עושה את שהתחיבה) ונוקט פעולות בנידון

    מחמת יצאתי מזמן

    בשלב כלשהו יתכן ויהיה מענין לחזור, מזמן לא בדקתי אותה ואת שוויה בבורסה

    Reply
  3. יהודה

    התחלות בניה- מחודשים לא ניתן להסיק דבר, רואים בגרף שינויים גדולים מאד בתקופה כזו

    גמר בניה – ניתן לראות שמספר הדירות הולך וגדל – וזהו השלב של חמת

    דירות בבניה – חבל שאין מידע לגבי העבר, אני מניח שגם כאן אנו בשיא
    צה שכמובן טוב לחברות שמוכרות מוצרי גמר

    כדי לזהות כמות הבניה העתידית צריך לבדוק בעיקר את מחירי למשתכן – שהם הרוב המכריע – וכך לקבל צםי לגבי העתיד

    כחלון פעל להגדיל היקף הבניה – ואכן גדלה מאד ( לא להתבלבל נם תקופה זמנית שמחיר למשתכן עוד לא התניעה, כך גם תמא 38, והשוק עמדנעצר לחלוטין)חשוב שימשך בממשלה הבאה

    Reply
    1. erechberech Post author

      היי יהודה,
      היקפי התחלות הבנייה הגיעו ל"פיק" ברבעון השלישי של 2016, ומאז ועד היום המגמה הייתה לכיוון דרום.
      אני מציע לך לעקוב אחר כתבות/נתונים בנושא "מחיר למשתכן" ברחבי הרשת, או לשאול מכרים אשר השתתפו במכרזים השונים – בגדול, ה"תוכנית" הזו היא כישלון אדיר לדעתי.
      משה כחלון נבחר בשנת 2015, ובפועל התוכנית החלה בשנת 2016 (אותה שנה שמהרבעון השלישי שלה אנחנו רק יורדים בקצב התחלות הבנייה, זוכר?).
      נכנסתי לאתר של משרד השיכון והוצאתי לך כמה נתונים על מחיר למשתכן:
      – סה"כ היו עד עכשיו 1132 הגרלות, חלקן הגרלות המשך (כאלה שממשיכות הגרלות שכבר נעשו) וחלקן ראשונות.
      – מתוך כל ההגרלות שציינתי, 614 מהן עדיין נמצאות בתהליך הגרלה! כלומר כרגע הציפורים שם עדיין על העץ… בפועל אין עוד אבן אחת ולא בטוח שתהיה.
      – 421 מהן נמצאות בתהליך בחירת דירות – כלומר גם פה, עוד אין אבן אחת על הקרקע כנראה…
      – לגבי היתרי בנייה, מתוך כל ההגרלות שציינתי, רק 521 מהן קיבלו היתר בנייה מלא. ל-348 הגרלות טרם הוגשה בקשה/הוגשה בקשה/הוגשה בקשה לחלק מהמגרש.
      – סך הנרשמים לתוכנית מחיר למשתכן עומד קצת מעל ל-3 מיליון, סך הזוכים (בכל ההגרלות, גם אם חלקן לא יקרה בפועל) עומד על כ-66.5 אלף.
      – מכל 1132 ההגרלות שציינתי, רק 2 עברו עד היום בקרה לאחר אכלוס… שזה 27 זוכים בלבד.

      בנוסף, התוכנית הזו לכאורה מעודדת קבלנים לרכוש חומרי גלם "זולים יותר" – מה שפגע מאוד בכל סקטור "ספקיות הבנייה". אני מציע לך להציץ במספרים באתר של משרד השיכון ולקרוא טוב על התוכנית…

      ושוב אני מזכיר כי בשורה התחתונה התחלות הבנייה צללו החל מהרבעון השלישי של 2016, אם התוכנית (וכחלון) היא הצלחה… מדוע העובדות מספרות לנו סיפור אחר?

      Reply
  4. יואב אורון

    היה ברור שהרבעון הזה יהיה חלש. קודם כל ולפני הכל בגלל ההפחתות על סגירת חרסה שצויין כבר בסגירת המפעל שיהיו בדוח הרבעון השני.
    ברגע שיעברו עוד רבעון-שניים-שלושה והמפעל בטורקיה ייכנס לתפוקת ייצור נורמטיבית, כל המספרים של הסגמנט הזה ישתנו לחלוטין והדבר ישפיע רבות על השורה התחתונה של כל החברה. ירידת המטבע הטורקי רק אמורה לסייע לחמת לתת מחירים תחרותיים יותר כי עלויות הייצור שלהם יקטנו מבחינת כח אדם ביחס למחירי המכירה בשקלים (וביורו בייצוא לאירופה). סבלנות ערך בערך…סבלנות….
    כמו כן, המעבר של צוקר מנקין למרכז הלוגיסטי החדש פגע חד פעמית בתוצאות הסגמנט , אך הוא יעשה טוב בטווח הארוך.
    הרכישה של חזיבנק בינתיים מוכיחה את עצמה כמוצלחת מאוד. הם גם עברו לעבוד ישירות עם פרוייקטים מסחריים ולא דרך החברה הכלולה טופולסקי אשר נפרדה מחזיבנק. החלטה שרק תהיה לטובת החברה והמשקיעים לדעתי.

    שורה תחתונה: אני עומד עדיין מאחורי דברי בתגובה לפוסט הקודם על חמת: 45 מש"ח רווח נקי ב-2020

    Reply

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *