דוחות 2018 מאחורינו – כוכביות, הערות והארות

By | אפריל 1, 2019

חודש עמוס בדוחות הגיע לסיומו, כאשר בשבוע האחרון החלו לכאוב לי העיניים מרוב מעבר על ביאורים ומספרים (יפים יותר או פחות ככל שיהיו).
עברתי על כמות לא מבוטלת של דוחות כספיים של חברות שונות, ביצעתי את הניתוחים שלי והגעתי לתובנות. בחלק מהמקרים טעיתי, אך ה"טעות" העיקרית שלי לאחרונה הייתה החקירה בנקסטקום, עליה יש צו איסור פרסום. זו כמובן לא "טעות אמיתית" – הרי מי יכול לצפות דבר כזה? אולי ליאור סושרד או אורי גלר… אין לי את החברים הנכונים…
אינני יודע מה הסיפור סביב נקסטקום – אך בעקבות המצב מכרתי חלק מאחזקתי בה ונשארתי עם כמות הגיונית יותר לחברה הנמצאת תחת חקירה (ולא משנה כמה אני חושב שהיא זולה – והיא זולה לדעתי).

יש מגוון דוחות שברצוני עוד לחפור בהם, אך בנתיים נתחיל עם מספר תובנות שהגעתי אליהן עד עתה.

חברות הביטוח – הראל הזכירה לי שניהול נכון הוא מעל הכל

לפני מספר חודשים רשמתי כאן פוסט על חברות הביטוח הגדולות בישראל. קיבלתי המון תגובות ופירגונים עליו (בעיקר למייל) – אז קודם כל כיף לדעת שאתם (קהל הקוראים) מעבירים חלק מזמנכם הפנוי בקריאת הניתוחים, הדעות והמחשבות שלי כאן.

קשה מאוד (לעיתים מרגיש בלתי אפשרי) להבין את חברות הביטוח לעומק. לכל חברה חשיפה שונה והתמחות/רגולציה אחרת. בנוסף, צורות הדיווח של חברות הביטוח בדוחותיהן הכספיים אינן זהות, נתון המקשה עוד יותר על השוואה נכונה ביניהן – זאת בין היתר בגלל חשיפה שונה של כל חברה.

בעקבות הירידות של Q4/2018, ציפיתי שהראל היא זו שתתקשה להציג נתונים עודפים על פני חברות הביטוח האחרות – התבדתי.

הראל הציגה את התשואה הגבוהה ביותר ביחס למתחרות (9.4%), כאשר לא הרחק מאחור התמקמה הפניקס עם 9%. בכך שתי החברות הללו שומרות על מקומן בראש טבלת המרוויחות של חברות הביטוח בישראל. ציפיתי כי הקיטון בהפרשות לעתודות ביטוח (LAT) + חשיפה "סולידית" יותר להשקעות, תסייע למגדל. בפועל, התוצאות של מגדל אומנם טובות יותר משל כלל, אך לא לזה התכוון המשורר.

למרות חשיפתה של הראל למניות ולשוק הקונצרני בתיק הנוסטרו, היא הציגה את הרווח הגבוהה בענף בשורה התחתונה. על מנת להבין את התמונה בצורה מעט (דגש על מעט) טובה יותר, נסתכל על השינויים בדמי ניהול משתנים וברווחים/הפסדים מהשקעות המוצגים בשווי הוגן דרך דוח רו"ה.

לחלק מהפוליסות/חסכונות יש מרכיב השתתפות של החברות ברווח, ועל כן דמי ניהול משתנים. ניתן לראות כי אף אחת מהחברות לא הכניסה בסעיף הנ"ל בשנת 2018 ביחס לשנים קודמות. אציין כי במקרה של כלל ביטוח, קיים "בור" של 87 מ' ש"ח בדמי הניהול – כלומר בפועל הפסידה כלל עוד 87 מ' ש"ח, אשר יקוזזו לה בעתיד כאשר תרוויח ותאלץ להחזיר זאת לעמיתים שלה.

אז הראל הרוויחה פחות משוק ההון (ירידה של כ-90% ביחס לשנת 2017), אך בשורה התחתונה הציגה את התשואה הטובה ביותר. היו לכך גם סיבות חד פעמיות, כמו שינוי בהתחייבויות הביטוחיות – ועדיין, אני חייב לפרגן לה… לא ראיתי את זה בא… מה שמגיע מגיע.

מה הלאה?

אז פורסמו הדוחות… הבנו קצת מי נגד מי… או לפחות ניסינו… כעת נביט במכפילי ההון של החברות הללו:

על בסיס הפרמטר הזה בלבד, כלל הינה ה"זולה" ביותר – האם היא אטרקטיבית? על מנת להבין את הסיטואציה בכלל יש להתייחס לחברת האם, אי.די.בי.

אי.די.בי

כרגע שווי ה-NAV (שווי הוגן של נכסים פחות ההתחייבויות) של אי.די.בי מטייל לו סביב ה-0.
נכון לתחילת 2019 בקופתה של אי.די.בי מזומנים ופקדונות (מוגבלים) בסך 409 מ' ש"ח – עד סוף השנה לחברה פרעונות בסך 735 מ' ש"ח (עיקר העומס ברבעון הרביעי של 2019 – 676 מ' ש"ח).
החברה נמצאת בבעיה, היא צריכה כסף ולא נראה שיש מניין להביא אותו.
לדסק"ש (הבת שלה – בעלת השליטה בסלקום,שופרסל, נכסים ובנין) מספיק מזומנים בקופה לשנתיים הקרובות. מבחינת מיחזור חוב, לדסק"ש אגחים הנסחרים כרגע בתשואות מעל 9% – כך שתהיה להם בעיה למחזר כרגע חוב או להאריך מח"מ. סלקום בעצמה לא נמצאת "בתקופה זוהר" בלשון המעטה ועל כן להערכתי (הלא מקצועית), קיימת אפשרות כי דסק"ש תצטרך להזרים כסף לסלקום, או לחילופין כי תתבצע הנפקת מניות נוספת בסלקום (או שפשוט נשלם קצת יותר למנוי?).
דסק"ש יכולה למכור חלק מאחזקותיה בשביל לשרת את החוב שלה/להעלות כסף "למעלה" לאי.די.בי – סיטואציה שעשויה להפעיל לחץ על כל אחת מהחברות בקבוצה.
סביר שאי.די.בי תמכור את ישראייר (לחוצה על כסף) – כרגע יואב גולן (בעלי חמת) הוא הרוכש על פי פרסומים. איך שהדברים נראים כרגע, אלשטיין נמצא בבעיה נוספת – אחזקותיו בכלל ביטוח.
אלשטיין לא רצה/רוצה למכור את כלל… אבל כרגע קשה לי לראות איך בדיוק הוא יצליח לעשות את זה. גם מבחינת חוק הריכוזיות, וגם מבחינת הצורך במזומנים.
האפשרות הטובה ביותר מבחינתו של אלשטיין היא כמובן להביא כסף חיצוני (משקיעים מחו"ל, זכייה בלוטו, מציאת מכרה נפט/זהב בחצר) אבל כרגע זה נראה קשה.

בשורה התחתונה, כל הקבוצה הזו נמצאת תחת מטריה/זכוכית מגדלת כרגע (אי.די.בי, דסק"ש, סלקום, כלל, נכסים ובנין, שופרסל), כאשר כלל הינה ה"לחוצה" העיקרית מכל הסיפור.

חברה לישראל – תוכנית אסטרטגית יש… אבל למה לא להגיד מאיפה יבוא הכסף?

ב-13/3/019 דיווחה חברה לישראל לבורסה על תוכנית אסטרטגית חדשה. במסגרת התוכנית, בכוונת החברה להשקיע 350-500 מיליון דולר (בארבע השנים הקרובות) בהשקעות חדשות.
לחברה לישראל 456 מ' $ מזומנים ופקדונות, וחוב פיננסי של 1.4 מיליארד $. בשנה הקרובה לחברה יש פרעונות קרן וריבית של כ-1.36 מיליארד ש"ח.
בשלוש השנים הקרובות לחברה פרעונות קרן וריבית מעל ל-3.7 מיליארד ש"ח ולה בערך 1.6 מיליארד ש"ח בקופה (כפי שציינתי). בשורה התחתונה, החברה צריכה כסף לפירעון חובות/או למחזר חוב, וגם מתכננת השקעות (שלא ברור אם יאושר בכלל בדירקטוריון, ואם כן מתי זה יהיה) בגובה של 1.2-1.8 מיליארד ש"ח. כלומר, לחברה אין מספיק אמצעים נזילים בכדי לממש את האסטרטגיה שלה (רכישה של 350-500 מ' $) ולכן בפניה 3 חלופות:

  • מכירת חלק מבזן/כיל.
  • גיוס אג"ח והגדלת המינוף.
  • גיוס הון.

בדו"ח הכספי, חברה לישראל לא מציינת במפורש מה בכוונתה לעשות בהמשך הדרך לגבי התוכנית האסטרטגית החדשה שלה. בסעיף 12.7 (עמוד 333) כותבת החברה כי היא מגייסת וממחזרת אשראי מעת לעת, ובכוונתה לעשות כן גם בשנת 2019. לסעיף ישנה הערה קטנטונת (מספר 4). נלך להערה ונראה את זה:

הדיווח של החברה על התוכנית האסטרטגית החדשה, הפעיל לחץ על הנייר… והעובדה שבדוח הכספי נמצא הסעיף הנ"ל + אין הבהרה מניין יבוא הכסף, לא מוסיף לדעתי. לחברה לישראל אחזקות בכיל ובבזן, לא רואה בעיה עם מכירה של חלק מאחזקותיה בהן על מנת לצאת "לדרך חדשה" בהשקעות חדשות…. אבל לא יותר קל פשוט לדבר?

אראסאל – קטנה ולא מעניינת… או שאולי כן?

במסגרת שוטטות שלי ברחבי המאיה, מצאתי את עצמי בוחן חברה קטנה (21 מ' ש"ח שווי שוק) בשם אראסאל. אשתדל לרשום עליה פוסט נפרד, אך בגדול החברה עוסקת בבקרה וטיוב של מנועים שונים (מטוסים, מסוקים, טורבינות ועוד).
ב-7/3/19 דיווחה החברה כי חתמה על מכירת נכס אשר בבעלותה במגדל העמק (שם נמצאים משרדיה) ב-12.5 מיליון ש"ח – ותכיר ברווח של 11.8 מ' ש"ח בשנת 2019. אראסאל תמשיך לשכור חלק מהשטח (כשליש) מהרוכש לתקופה של 3 שנים (עם אופציה להארכה ל-3 שנים נוספות) בעלות של כ-39 א' ש"ח בחודש.
ב-3/3/19 דיווחה החברה על הסכם עם צבא ארה"ב בהיקף של 5.6 מיליון דולר – 2.1 מיליון דולר צפוי להתבצע בשנת 2019 והיתר (3.5 מ' דולר) יתפרס על פני ארבע שנים (2020-2023).

אראסאל הרוויחה כ-3 מיליון ש"ח בשנת 2018. בנטרול הטבות מס, אנחנו מדברים כאן על רווח סביב 2 מ' ש"ח בשנה. חברה קטנה מאוד עם סחירות דלילה מאוד (סיכון לא קטן במקרה של אירוע שלילי). עם הסיכון קיים גם הסיכוי, החברה כה קטנה שמספיק חוזה טוב/רכישה שתוסיף לה ערך בעתיד. לאראסאל מזומנים בסך 2 מ' ש"ח בקופה, וחוב פיננסי של כ-4.8 מ' ש"ח. כאמור, בשנת 2019 תרשום החברה רווח גדול בגין מכירת הנכס במגדל העמק – יכניס מזומנים לקופה.
לאחר מס יכנס לחברה כ-9 מ' ש"ח… נפחית את החוב נטו (2.8 מ' ש"ח) ונקבל 6.2 מ' ש"ח מזומנים בקופת החברה. כעת, נפחית את המזומנים הללו משווי השוק (21 מ' ש"ח) ונקבל שווי פעילות של 14.8 מ' ש"ח. כעת, את שווי הפעילות שקיבלנו נחלק ברווח נקי של 2 מ' ש"ח (נניח) ונקבל מכפיל 7.4 – נראת לי כמו אחזקה נחמדה לתיק בשיעורים קטנים. קניתי קצת ואיחלתי לעצמי בהצלחה.

הסלולר – רוח לכיוון דרום

חברות הסלולר פרסמו את דוחותיהן, והציגו ירידה חדה, כאשר סלקום הינה "החוטפת" העיקרית.

*הנתונים בהוט מובייל נכונים ליוני 2018.

בשורה התחתונה, סלקום הפסידה 64 מ' ש"ח בשנת 2018 מול רווח זעום של 54 מ' ש"ח ו-24 מ' ש"ח בפרטנר ופאלפון בהתאמה.
רשמתי מספר פוסטים על סלקום/פרטנר בעבר, ומי שעוקב כאן יודע שציפיתי לעליות מחירים בענף. בפועל, ההפך הוא הנכון וה-ARPU המשיך לרדת גם בסוף 2018. החזקתי בסלקום (גם באופציות), ובמהלך ינואר
מכרתי את כל אחזקותי שם (בדצמבר את האופציות), בדיעבד זו הייתה החלטה מאוד נבונה. אני עוקב מקרוב אחר הסקטור… ומקווה לתזמן הפעם טוב יותר את הכניסה שלי אליו…

לודן – רוח לכיוון צפון

אני חושב שלודן זו החברה שרשמתי עליה כאן הכי הרבה (לטוב ולרע), ובנתיים זו אחת האחזקות המוצלחות שלי לרבעון הראשון של 2019 (ותודה לך רציו פטרוליום). החברה פרסמה דוח חלש כצפוי… וכעת אנחנו פותחים "דף חלק". בשיחת הועידה ציינו כי פעילות הביוגז גרעה מהם כ-16 מ' ש"ח. כלומר, בנטרול פעילות זו אנחנו מדברים על רווח נקי של כ-8 מ' ש"ח בשנת 2018.
נכון לכתיבת שורות אלה, לודן נסחרת לפי שווי של 73 מ' ש"ח – מכפיל 9 על בסיס ה"רווח הרעיוני" שהצגתי לעיל. ללודן צבר הזמנות דומה לשנה שעברה, אך רובו במגזרים רווחים יותר + גידול צפוי בגין הפעילות עם אינטל בדרום + מחיקת ה"משקולת" בדמות פעילות הביוגז = אחזקה מעניינת לתיק (לדעתי). למי שפספס, מציע לכם לקרוא את הפוסטים הקודמים שלי על החברה בכדי להבין על מה מדובר.

חמת – פוטנציאל מעניין להמשך הדרך… כרגע הרוח נושבת קרירה.

הפוסט האחרון שלי כאן היה על חמת, ועל העניין שלי סביב הדוח שהיא עתידה לפרסם. אז הדוח הגיע, ועליו ארשום פוסט מורחב בהמשך… אך אציין בקצרה כי חמת הרוויחה כ-26 מ' ש"ח מול 32 מ' ש"ח בשנת 2017. הרווח הנקי מוטה לרעה עקב חשיפה ללירה הטורקית בחברת MANISA. מהרבעון השלישי החשיפה הזו צומצמה מהותית. ההפסד בגין החשיפה הסתכם באזור של 8 מ' ש"ח (+-), ובנטרולו אנחנו מדברים על רווח נקי של 33-34 מ' ש"ח.
הרווח התפעולי ירד במגזרי הפעילות השונים אך הרווחיות בחזיבנק מעלימה זאת (ואף יותר מכך). חמת השקיעה במפעל בטורקיה כ-57 מ' ש"ח בשלוש השנים האחרונות + רכשה 80% מחזיבנק בכ-72 מ' ש"ח (תזרימית) ולאחרונה דווח כי בכוונתה לממש את האופציה ולרכוש את ה-20% הנותרים. לחמת מספר קרקעות עליהן יושבים המפעלים שלה, בין היתר קרקע בב"ש הרשומה בספרים לפי עלות של 34 מ' ש"ח. בעל הבית כבר דיבר בזמנו על כוונתו לסגור את המפעל בב"ש ולהעביר את הפעילות למפעל בטורקיה. עכשיו, שהמפעל בטורקיה כבר הוקם ומתחיל לעבוד, אני לא רואה סיבה מדוע לא לדלל חלק מהאחזקה בקרקע/כולה ולקבל בגינה תמורה – אנחנו מדברים פה על 24 דונם באזור התעשייה של ב"ש.
לגבי החוב, בנטרול ההשקעות במפעל בטורקיה… אנחנו מדברים פה על חוב נטו ל-EBITDAPEX של 3.6.

עוד משהו, החברה הציגה מחדש נתונים של שנת 2016. מחפירה שלי בדוח אני מבין שבעצם החברה הכירה בתביעה בסך 7.2 מ' ש"ח מצד המדינה נגד חרסה (פורסם ב-13/3/19). החברה הפחיתה את הסכום הנ"ל מתוצאות 2016 ובגין זה ביצעה מחיקה בהון שכמובן משתרשר עד לשנת 2018.

נסכם בזה:

  • חמת נסחרת כרגע במכפיל אפקטיבי לדעתי של כ-9.5.
  • קיים חוב אבל אני חי איתו בשלום נכון לנקודת הזמן הזו.
  • החברה יכולה למכור כעת חלק/כל המפעל בב"ש (או להשכיר לצד ג') ולהכניס ככה עוד כסף לאחר שסיימה להקים את המפעל בטורקיה.
  • קיים סיכון של המשך האטה בשוק הדיור/העולמי כמובן.
  • המפעל בטורקיה מתחיל בפעילות השנה + פעילות חזיבנק.
  • אני לא רואה יותר מדי סיכון באחזקת החברה במחיר הזה… חושב שיש כאן ללונג ראן יותר סיכוי מסיכון.
  • לא הגדלתי את אחזקתי לאחר פרסום הדוח. אני נשאר עם אותה הכמות. כעת, חובת ההוכחה היא על החברה 😉


חשוב לציין, שהדברים מובאים מתוך רצון לעורר דיון והכותב אינו משדל, ואינו מייעץ לקנות, או למכור מניה ו/או אופציה מכל סוג שהוא. הכותב עלול לקנות או למכור את המניה ו/או אופציה מבלי להודיע על כך. הכותב מביע את דעתו האישית בלבד ויכול להיות כי היא מוטעית, חלקית ואינה נכונה. המידע שמופיע ברשומה עלול להיות חלקי, שגוי, מוטעה, חסר, נסמך על מקורות לא אמינים או לא מאומתים. העושה שימוש בכתוב ובמידע המוצג לעיל עושה זאת על אחריותו בלבד.  עיין בפטור מאחריות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *