כשיורד גשם, כולם נרטבים

By | דצמבר 23, 2018

חתיכת יום היה היום במונחים של שוק ההון הקטן והצנוע שלנו, כאשר המעוף צלל כמעט 5% בהובלת מניות הפארמה והבנקים.
בתחילת אוקטובר רשמתי כאן פוסט שכלל את מחשבותיי על השווקים ועל כך שהצבע האדום כאן בשביל להישאר… אך לא דמיינתי שהאדום יהיה כל כך בוהק ובכזו מהירות…

להלן גרף המציג את מכפיל הרווח על פני זמן במדד ה- S&P:

מקור: multpl.com

כאשר רשמתי את הפוסט "ארמגדון", המכפיל במדד עמד על 23.5, כעת הוא מעט מעל ל-18.5 – כלומר ציבור המשקיעים "מצפה" לתשואה שנתית בסך 5.4% בגין ההשקעה במדד. תשואת הדיבידנד במדד עומדת על 2.11% – כלומר בתוספת דיבידנד השוק כרגע "מצפה" לתשואה של 7.5% בשנה.
האם זו תשואה מספקת כאשר ריבית חסרת סיכון בארה"ב עומדת על 2.5% וצפויה (נכון לנקודת הזמן הזו) לעלות בעוד חצי אחוז בשנה הקרובה?
אנחנו מדברים כאן על "מרווח" של 4.5% בין "התשואה המבוקשת מהמדד" לבין ריבית חסרת הסיכון (כולל 2 העלאות ב-2019).
התשואה בארה"ב ל-10 שנים ושנתיים עומדת כרגע על 278 נקודות ו-263 נקודות בהתאמה. סביר כי התשואות יעלו ויהוו כמובן חלופת השקעה אטרקטיבית עוד יותר בהמשך. כלומר, המרווח בין "תשואת השוק המבוקשת" (7.5%) לתשואת אג"ח ממשלתי בארה"ב כרגע באזור ה-4.7% וסביר שהמרווח עוד ירד.

האם הירידות האחרונות הן הגשם? או שלפנינו הברד?

אז שוב… אליהו הנביא אני ממש לא… אני ממשיך להחזיק נכסים שאני חושב שהתמחור שלהם טוב, ומנגד מחזיק שורטים על מנת לגדר את התיק ואת פוטנציאל הנזק שטמון בירידות בשווקים.
המצב כרגע מאוד נפיץ ונזיל, ורבים מ"הנביאים" מבשרים על חודשים קשים ואדומים שעומדים בפתח כתוצאה מ"עיוות" בתשואת האג"ח הממשלתי של ארה"ב – התשואה לחמש שנים נמוכה מהתשואה לשנתיים או שלוש שנים, נתון שעשוי לבשר על בואו של משבר כלכלי.
מבחינה סטטיסטית ניתן למצוא שלל של מחקרים ומאמרים שתומכים בנבואות הללו, אך האם מה שהיה הוא מה שיהיה? יצא לי לראות סרטון קצר (ומאוד מעניין) של דמורדאן בנושא.

דמורדאן מציג נתונים על פני הזמן ומראה כיצד ירידת המרווחים והשתטחות העקום בארה"ב לא בהכרח מבשר על משבר בשוקי ההון או ירידה בצמיחת התוצר האמריקאי. הקורלציה הגבוהה ביותר בין הישטתחות העקום לצמיחה בתוצר/במניות הייתה בין המרווחים הקצרים (מרווח בין שנתיים לשנה, מרווח בין שנה לשלושה חודשים) – אך גם הקורלציה הזו היא איננה איתנה כלל ועמדה על שיעורים של 0.1-0.28 ולא יותר מזה. דמודראן גם מציג את השינוי שחל "במודל" הזה משנת 2008 ועד היום כאשר הקורלציה בין השתטחות העקום לשווקים ולצמיחה הפכה לשלילית. בשורה התחתונה, דמורדאן מטיל ספק לגבי עניין המשבר בשנה הבאה כפי שצופים רבים… וחושב שמה שהיה הוא כנראה לא מה שיהיה.

אז מה עושים?

נזכרתי היום בכמה שורות שקראתי בספר "המשקיע הנבון" של בנג'מין גראהם, עילעלתי לי מעט בין הדפים עד שמצאתי את הפיסקה המיוחלת, והנה היא כאן לפניכם:

"שימו לב לעובדה חשובה: המשקיע האמיתי כמעט לעולם לא נאלץ למכור את מניותיו, ובכל הפעמים האחרות הוא רשאי להתעלם מהמחיר הנוכחי. עליו לשים אילו לב ולפעול לפיו רק אם הדבר תואם את הספר שלו, ולא יותר. מכאן שמשקיע המרשה לעצמו להצטרף לעדר או לדאוג שלא לצורך מירידות בלתי מוצדקות במחירי החזקותיו בשוק, הופך את יתרונו הבסיסי לחסרון בסיסי. עדיף יהיה לאדם זה אם למניותיו לא יהיו מחירי שוק בכלל, כי כך ימנע מעצמו את ייסורי הנפש הנגרמים לו מטעויות השיפוט של אנשים אחרים."

מתוך הספר "המשקיע הנבון" של בנג'מין גראהם.

בקיצור… נביאים יש רבים, והפאניקה משתוללת, ואולי הגשם יהפוך לברד, ואולי בינואר תזרח השמש והרוח תטוס לכיוון צפון… הדבר החשוב הוא להבין שלכל נכס יש מחיר, אם המחיר שלו אטרקטיבי (אחרי שחקרתם, בדקתם, ניתחתם וכו'…) אז גם ברד לא ישפיע עליו בטווח הארוך.

חשוב לציין, שהדברים מובאים מתוך רצון לעורר דיון והכותב אינו משדל, ואינו מייעץ לקנות, או למכור מניה ו/או אופציה מכל סוג שהוא. הכותב עלול לקנות או למכור את המניה ו/או אופציה מבלי להודיע על כך. הכותב מביע את דעתו האישית בלבד ויכול להיות כי היא מוטעית, חלקית ואינה נכונה. המידע שמופיע ברשומה עלול להיות חלקי, שגוי, מוטעה, חסר, נסמך על מקורות לא אמינים או לא מאומתים. העושה שימוש בכתוב ובמידע המוצג לעיל עושה זאת על אחריותו בלבד.  עיין בפטור מאחריות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *