נקסטקום – מעל ומתחת לפני השטח

By | אוקטובר 26, 2018

אספר לכם על חברה קטנה, עם סחירות דלילה, שכל שרצתה הוא הצלחה וצמיחה, בדומה לכל חברה. 
בפינתנו הפעם – נקסטקום, בעלת שווי שוק של כ-75 מ' ש"ח ומכפיל רווח של של 7.5 על בסיס ארבעת הרבעונים האחרונים (ו-12 על בסיס תוצאות 2017).

מי את נקסטקום?

החברה נוסדה בשנת 1992 לצורך מתן שירותי תכנון, הקמה ותחזוקה של מיזמים בתחום תשתיות תקשורת, תשתיות אנרגיה מתחדשת ותשתיות בטחון והנדסה אזרחית.
עם הקמתה החלה החברה לעסוק בעיקר בביצוע עבודות חפירה ובהנחת תשתיות כבלים חיצוניות.

בשנים 2000-2016  הרחיבה נקסטקום את פעילותה (ע"י רכישה או הקמת חברות) במגוון תחומים: התקנת תשתיות טלוויזיה בכבלים, אנרגיה סולארית, אנטנות ומגדלי תקשורת, גז טבעי וצנרת תהליכית, ייבוא ומכירה של ציוד ל"בית חכם".

פעילות הקבוצה מתחלקת לשלושה מגזרים:
  • תשתיות על קרקעיות – מהווה את עיקר הכנסותיה של החברה (60%) וכולל מספר שירותים:
  • תכנון פרישה והתקנה של תשתיות לטלוויזיה בכבלים ובלווין, אספקת שירותים טכניים שוטפים לאחר ההתקנה ותמיכה בציוד הקצה המותקן אצל הלקוח הסופי.
  • תכנון פרישה והתקנה של תשתיות תקשורת נתונים לשוק הטלפוניה והאינטרנט במבנים ובדירות .
  • פרישת תשתיות חשמל בתוך דירות ומבנים וחיבורם לרשת החשמל החיצונית.
  • תכנון והתקנה של ארונות תקשורת וכן התקנת מערכות מולטימדיה ו"בית חכם".

להערכת החברה, נתח השוק שלה בישראל במגזר זה עומד על כ-25%.

במגזר הנ"ל קיימים מספר לקוחות עיקריים וביניהם הוט (לקוח מהותי), סלקום ומשרד הביטחון. ממשלת ישראל בכלל ומשרד התקשורת בפרט שמו לנגד עיניהם את המטרה שסיב אופטי יגיע לכל בית בישראל. חברות התקשורת יאלצו להשקיע סכומי עתק (מיליארדים) בשנים הקרובות על מנת לפרוס תשתיות תקשורת שיתכתבו עם הקידמה הטכנולוגית והצורך שלנו להיות מחוברים לרשת 24/7. איך זה יקרה? באיזו קונסטלציה? האם יהיה שת"פ בין החברות השונות? מה יהיה עם בזק? אלה שאלות חשובות שכרגע פוגעות ומדכאות את התהליך, אך זה יקרה בסוף.
נקסטקום צפויה ליהנות מרצון הממשלה והצורך הטבעי שלנו (הצרכנים) בפריסת הסיבים האופטיים ושיפור רוחב הפס.

  • תשתיות תת קרקעיות  – המגזר השני בגודלו מבחינת הכנסות (17%), עם שיעורי הרווחיות הגבוהים ביותר נכון ליוני 2018.
    • מתן שירותי חפירה וקידוח תת קרקעיים, הנחת תשתיות תקשורת תת קרקעיות (בעיקר במגזר הקיבוצי), מתן שירותי בקרה, פיקוח, אחזקה שוטפת ותיקונים לתשתיות תת קרקעיות קיימות.
    • הנחה תת קרקעית של צינורות ביקורת (גובים), לרבות תשתיות לצנרת מים וציוד נוסף בהתאם לדרישות הלקוח.

עיקר הכנסות המגזר הנ"ל מגיעות ממשרד הביטחון ומתעשיות ביטחוניות (כ-50%). החברה מעריכה את חלקה ב-15% משוק תשתיות התקשורת התת קרקעיות בישראל.

  • תשתיות אלחוטיות, מהווה כ-23% מהכנסות החברה.
    • ביצוע פרויקטים ומתן שירותים בתחום התקשורת האלחוטית (סלולר) והאנרגיה הסולארית. נקסטקום מבצעת תכנון, הקמה, ניהול ותחזוקה של אתרי תקשורת ואתרי אנרגיה סולארית.
    • פיתוח, ייצור, שיווק והתקנת אנטנות, תרנים ומגדלי תקשורת.

פעילות התקשורת הסלולרית נעשית בשני סוגי התקשרות עיקריים: מתן פתרון כולל ברמת "Turn Key" (ביצוע מלוא הפרויקט – תכנון, הקמה, פיקוח…), ומתן פתרונות חלקיים הכוללים שירותים שונים.
עיקר הכנסות המגזר הנ"ל נובעות ממפעילות סלולר בישראל (כ-50%) ומהקיבוצים (20%). נקסטקום מעריכה את נתח השוק שלה בישראל במגזר הנ"ל ב-20%, כאשר מבין המתחרים שלה ניתן למצוא את ברן, מר וסולאר פאוור.

לחברות הסלולר אינטרס לשמור על קהל לקוחותיהן, וגם כאן, ככל שהעולם מתקדם הצורך בשיפורים טכנלוגיים/רשתות מהירות יותר עולה. הצורך בשדרוג התדרים של חברות הסלולר לדור 4 (ובעתיד לדור 5), צפוי לתרום לפעילותה של נקסטקום.

להלן עץ החזקות הקבוצה:

אירועים מהותיים

  • 8/2018 – נחתם הסכם עם TSG (בת של תעשיה אווירית) לביצוע עבודות הקמה, תפעול ותחזוקה של מרכזי נתונים. התמורה המצטברת בגין חלקה של החברה בפרויקט עשויה להגיע לעד 100 מ' ₪, כאשר תקופת ההתקשרות היא למשך שש שנים. יתכן ותקופה זו תוארך ל-7 שנים נוספות בקונסטלציה מסוימת.
  • 7/2018 – חתמה החברה על הסכם עם משרד הביטחון לביצוע עבודות אספקה, התקנה ותחזוקת תשתיות תקשורת נתונים בבסיסי צה"ל. תקופת ההתקשרות הינה עד ל-7/2019 ובהיקף כספי של עד 70 מ' ₪.
  • 5/2018 –  חתמה החברה על הסכם לתכנון והקמה של פרויקט לייצור חשמל באמצעות טורבינות רוח בעמק הבכא, וכן על סכום לתפעול ותחזוקה של הפרוקיט למשך 20 שנה החל מתום ההקמה. היקף הפרויקט כולל תוספות צפויות הנו בסך 136 מ' ₪ והוא יתבצע ע"י מיזם משותף של נקסטקום וקבוצת מנרב, אשר הוקם לצורך הפרויקט.
  • 2/2018 –  השלימה החברה הנפקה של אג"ח (סדרה ב') לציבור, בסכום של 52.2 מ' ₪.
  • 12/2017 – הסכם עם אנרג'יקס שעיקרו ביצוע עבודות חשמל DC ו – AC באתרים סולאריים. היקף הפרוקיט יסתכם לכ-10-15 מ' ₪. תקופת הביצוע כ-10 חודשים.
  • 11/2017 – חתמה החברה על הסכם עם משרד הביטחון לביצוע עבודות אספקה, התקנה ותחזוקת תשתיות תקשורת נתונים בבסיסי צה"ל. תקופת ההתקשרות היתה עד ל-5/2018 ובהיקף כספי של עד 35 מ' ₪.
  • 10/2017 – רכשה החברה כ-73% מקרקע באזור תעשייה ברמת ישי בשטח של 2 דונם, תמורת סכום של 2.75 מ' ₪ בתוספת הוצאות רכישה ומסים. החברה מציינת כי בכוונתה לנהל מו"מ על שארית הקרקע (27%) כאשר עלות כל המגרש תסתכם בכ-3.75 מ' ₪ + הוצאות רכישה ומס.
    בכוונתה של נקסטקום לבנות על המגרש בניין בן שתי קומות אשר ישמש את משרדי החברה. העלות המוערכת של בניית המשרדים עומדת על כ-17 מ' ₪ על בסיס הערכות ראשוניות בלבד. אציין כי כיום משלמת החברה כ-2.5 מ' ₪ בשנה הוצאות שכירות למשרדיה.

סיכונים

  • החברה מציינת כי הפסקת ההתקשרות עם "הוט" עשויה לפגוע באופן מהותי על תוצאותיה. בשנים 2017 ו-2016 היוותה הוט 26% ו-29% מסך הכנסות נקסטקום בהתאמה. לקוחות עיקריים נוספים הן משרד הביטחון וחברות הסלולר. אציין כי בשנת 2017 לחברה 3 לקוחות המהווים מעל ל-10% מכלל הכנסותיה, וסה"כ היוו לקוחות אלה 52% מסך ההכנסות בשנה זו.
  • קיים סיכון מטבעי אך הוא שולי לדעתי. החברה רוכשת פאנלים סולאריים לפרויקטים שהיא מקימה בתחום, ולכן קיימת לה חשיפה לדולר.
  • חוסר סחירות במניית החברה – קושי בנזילות בעת סייקל כלכלי כזה או אחר עשוי לפגוע בצורה מהותית על מחיר המניה.

ניתוח פיננסי

  • שיעור הרווח הגולמי משלושת מגזרי הפעילות נעים בין 8%-14.5%, כאשר מגזר התשתיות התת קרקעיות הינו הרווחי ביותר נכון ליוני 2018 (תשתיות על קרקע = 10.7%, אלחוטי = 8%). שיעורי הרווחיות הנמוכים במגזר האלחוטי נובעים בעיקר מהרווחיות הנמוכה שקיימת בפעילות הסולארית.
  • יתרת רווחים הניתנים לחלוקה = 44 מ' ₪. אין לחברה מדיניות חלוקת דיבידנד.

מסקנות

  • אני אוהב לאתר תחומים שהולכים להיות "חמים" בשנים הקרובות, ולסנן חברות שעשויות להנות מכך. נקסטקום פעילה בתחום שצפוי לקבל ביקושים כבדים בשנים הקרובות – פרישת סיבים ופיתוח/שדרוג תשתיות תקשורת.
  • החברה זולה כרגע לדעתי לאור הציפיות (שלי לפחות) מתחום פעילותה, ולאור הירידות האחרונות בשווקים. נקסטקום נסחרת נכון לכתיבת שורות אלה לפי מכפיל רווח של 7.5 על בסיס ארבעת הרבעונים האחרונים. לשם השוואה, קבוצת ברן נסחרת לפי מכפיל 11.8 על בסיס ארבעת הרבעונים האחרונים, וחברת מר עוברת תקופה פחות מוצלחת ומפסידה כסף בשורה התחתונה.
  • לחברה קופת מזומנים מכובדת בסך 13 מ' ש"ח ו-כ-49 מ' ש"ח כולל נכסים פיננסיים נזילים. נתון שיאפשר לה לבצע השקעות ברכוש קבוע (בניית משרדים), רכישות אפשריות, ומימון הגידול בהון החוזר כתוצאה מגידול בפעילות. 
  • יש לקחת בחשבון כי מדובר בנייר לא סחיר, כך שהמצב הרגיש בשווקים עשוי לפגוע במחיר ולייצר ירידות חדות במחיר המניה.

לאחרונה נכנסתי לפוזיציה וקניתי מניות בחברה. בכוונתי לקנות עוד, כאשר אני נוקט בזהירות רבה לאור המצב הרגיש בשווקים והסחירות הדלילה במניה.

חשוב לציין, שהדברים מובאים מתוך רצון לעורר דיון והכותב אינו משדל, ואינו מייעץ לקנות, או למכור מניה מכל סוג שהוא. הכותב עלול לקנות או למכור את המניה מבלי להודיע על כך. הכותב מביע את דעתו האישית בלבד ויכול להיות כי היא מוטעית, חלקית ואינה נכונה. המידע שמופיע ברשומה עלול להיות חלקי, שגוי, מוטעה, חסר, נסמך על מקורות לא אמינים או לא מאומתים. העושה שימוש בכתוב ובמידע המוצג לעיל עושה זאת על אחריותו בלבד.  עיין בפטור מאחריות.

One thought on “נקסטקום – מעל ומתחת לפני השטח

  1. אלון

    מעניין מאוד… סקירה מעולה!
    מסכים איתך לגמרי מבחינת הפוטנציאל וההשקעות שחברות התקשורת צפויות לעשות.
    העובדה שסלקום התחילה להעלות מחירים כנראה תתפשט גם לשאר החברות בהמשך… כך התזרים שלהן יגדל בכדי לממן את אותן השקעות ענק בתשתיות.

    Reply

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *