עדכונים והגיגים – אופטימיות זה שם המשחק

By | יוני 16, 2019
74.5$

זהו המחיר הצפוי לחבית נפט בשנת 2021 על בסיס דוח המשאבים שפרסמה הבוקר דלק קבוצה. לפני שלושה שבועות דיווחה דלק קבוצה על רכישה גדולה בים הצפוני בכ-2 מיליארד $, במימון בנקאי של כ-82% מהסכום.

מקור: דוח המשאבים של דלק קבוצה לנכסים של שברון בים הצפוני -16/6/2019.

במבט חטוף, נראה לי כי המספרים אופטימיים למדיי… המשכתי לעלעל לי במורד הדו"ח… שימו לב להערכות הקבוצה למחירי הנפט והגז הטבעי המצורפים לעיל… תמיד טוב להיות אופטימי.

15.5 מיליארד דולר

זהו גובה החוב הפיננסי של חברת דוקטור פפר האמריקאית, המייצרת מיצים (דוקטור פפר- סוג של קולה בטעם של דובדבנים – לא להיט… אבל על טעם ועל ריח אין מה להתווכח) ,קפה, תה מתוק ועוד מגוון של משקאות לא בריאים במיוחד.
דוקטור פפר הוציאה דוח מרשים בתוצאותיו ברבעון הראשון של 2019 עם צמיחה של כ-160% בהכנסות וברווח הנקי ביחס לרבעון המקביל ב-2018. השיפור נבע בעיקר לאור איחוד שנעשה בשנת 2018 בין דוקטור פפר לחברת נוספת, Green Mountain Coffee, ותרם למניית החברה לטפס מעל ל-80% מינואר 2018 ועד היום.
אבל… העניין כאן הוא השווי והצמיחה העתידית האפשרית…
החברה נסחרת לפי שווי שוק של 40 מיליארד $… ומכפיל הרווח ל-12 חודשים עוקבים עומד על 58. אם נכפיל את הרווח הנקי ברבעון הראשון (230 מיליון $) של 2019 במונחים שנתיים, נקבל מכפיל רווח גבוה במעט מ-40. עיקר המאזן של דוקטור פפר (כמעט חצי) זה נכסים לא מוחשיים (מוניטין, מותגים וכו'..)
סך המאזן מסתכם ב-49 מיליארד $, מתוכם 24 מיליארד $ נכסים לא מוחשיים ורק 120 מיליון דולר מזומנים.
כאמור, לדוקטור שלנו יש חוב פיננסי המסתכם בכ-15.5 מיליארד $. אוסיף ואומר שבעלי עניין הקטינו שם אחזקה ברבעון הראשון של 2019 , כנ"ל לגבי קרנות גידור אמריקאיות.
אני מזכיר לכם שמדובר בחברה שמייצרת משקאות ממותקים וקפה… לא טכנולוגיה…
האם המחיר שלה מוצדק? אני חושב שלא… אבל כמו שנאמר, "תמיד טוב להיות אופטימי" (עשיתי שורט על החברה והמשכתי הלאה).

81 מיליון ש"ח

נכון להיום, זהו הפער בין שווי השוק של לסיכו ליתרת המזומנים שלה בניכוי חובה הפיננסי.
לסיכו הינה קבלן ביצוע בתחום התשתיות על מגוון סוגיה (מסילות רכבת, צנרת תהליכית, מתקני ייצור אנרגיה, בניה ביטחונית, תשתיות הנדסה אזרחית ועוד..). בנוסף, לחברה פעילות של תחזוקה ברשויות מוניצפליות (ביוביות).
בשנים האחרונות, לסיכו מרוויחה מעל 15 מיליון ש"ח בשנה, וברבעון הראשון של 2019 הציגה גידול ביחס לרבעון המקביל:

מקור: דוחות החברה ל-Q1/2019.

על אף היותה חברה פרויקטאלית במהות שלה (החשופה לסיכונים לא מבוטלים), נראה כי השוק מעריך את לסיכו בזהירות רבה. אם נחסיר משווי השוק את יתרת המזומנים בניכוי החוב ונחלק ברווח נקי של 15 מיליון ש"ח (נניח) – נקבל מכפיל רווח של 7.5. האם יש לכך הצדקה? אני חושב שזו חברה שמעניין לעקוב אחריה… אציין כי לסיכו מהווה שיעור קטן מהתיק שלי.

מזומנים = 50 מיליון $, שווי שוק = 40 מיליון $

זהו המצב במניית אבוג'ן נכון לכתיבת שורות אלה.
החברה עוסקת בייעול והשבחה של מגוון זרעים, צמחים, ולאחרונה גם דיווחה על כניסה לתחום הקנאביס.
מניית החברה ירדה מתחילת השנה ב 30%, ורחוקה כמעט 90% משיאה שנרשם אי שם בשנת 2014.

כאמור, לאבוג'ן כ-50 מ' דולר מזומן… כלומר 180 מ' ש"ח – ולה שווי שוק של 140 מיליון ש"ח.
לחברה קיימת התחייבות לממשלה (בגין מענקים) בסך של כ-10 מיליון ש"ח… גם אם נפחית את זה מיתרת המזומנים – נקבל 170 מ' ש"ח מול שווי שוק של 140 מ' ש"ח כרגע.
החברה שורפת כ-15 מיליון דולר בשנה… כלומר יש לה מספיק מזומנים ל-3 השנים הקרובות.
חישבו על זה שבתכלס… אם סוגרים עכשיו את הבסטה, החברה על פניו אמורה לעלות סביב ה-20%-25%.
לאבוג'ן אין הכנסות, והיא עוסקת בתחום שבו ישנם הרבה חלומות. אינני מכיר את הנהלת החברה, אך נראה כי השוק פשוט לא מתעניין בה (שלא לומר התייאש ממנה).
לאחרונה, אבוג'ן שינתה את המבנה שלה ומנסה להכניס שותפים (משקיעים) לחברות הבנות שלה בתמורה למזמנים נוספים.
אין הכנסות מיוחדת, יש שריפת מזומנים גדולה מדיי שנה, ואינני מכיר את הנהלת החברה ואיכותה (שזהו אחד הפרמטרים החשובים ביותר) – אך עניין שווי השוק ביחס למזומנים והסקטור שמלא בחלומות… גרם לי להשקיע שם סכום קטן מאוד ביחס לתיק… ספקולטיבי מעט… אבל כמו שכבר אמרנו… תמיד טוב להיות אופטימי 🙂

חשוב לציין, שהדברים מובאים מתוך רצון לעורר דיון והכותב אינו משדל, ואינו מייעץ לקנות, או למכור מניה ו/או אופציה מכל סוג שהוא. הכותב עלול לקנות או למכור את המניה ו/או אופציה מבלי להודיע על כך. הכותב מביע את דעתו האישית בלבד ויכול להיות כי היא מוטעית, חלקית ואינה נכונה. המידע שמופיע ברשומה עלול להיות חלקי, שגוי, מוטעה, חסר, נסמך על מקורות לא אמינים או לא מאומתים. העושה שימוש בכתוב ובמידע המוצג לעיל עושה זאת על אחריותו בלבד.  עיין בפטור מאחריות

4 thoughts on “עדכונים והגיגים – אופטימיות זה שם המשחק

  1. עירא קראוס

    לגבי אבוג׳ן –

    אני עוקב (ומחזיק, כ-1% מהתיק ד׳היום) בנייר עוד לפני ההנפקה בנאסד״ק. התמחור אכן לא מגלם את *נכסי* החברה וזה נכון כבר כמה שנים. זו הפרספקטיבה שלי, כאחד שמתעדכן באופן רציף בעדכוני החברה בשנים האחרונות:

    1. חצי שנה אחרי ההנפקה בארה״ב המניה התחילה לרדת וההנהלה התחילה למכור את כל האופציות שלה. הם גם לא שבו לקנות מאז אם אני זוכר נכון.
    2. המנהלים הבטיחו כמה פעמים בעבר שבתקופה הזו (2018-19) יהיו כבר מוצרים בשוק.
    3. הם הרבו להיכנס לתחומים שיש סביבם באז, ובדיעבד אין ולא היה בהם יותר מזה. למשל – דלק משמן קיק. המנכ״ל חזה לפני כ-6 שנים שבתקופה הזו החברה תייצר דלק משמן קיק.
    4. לחברה יש כ-1000 גנים שנמצאים בפיתוח אצל מונסנטו כבר כמה שנים (4 לדעתי). בזמן הזה מונסנטו מכרו מניות של החברה.
    5. באבוג׳ן למעשה יש טכנולוגיה ואלגוריתמים לזיהוי גנים וחברה שנבנתה סביב זה. אם הטכנולוגיה מצויינת, למה אף אחד שמשתמש באופן תדיר בגנים, כמו מונסנטו, לא רוכש את החברה ומחלק ישר את המזומנים כדיבידנדים ובכך ירכוש בחינם את המכונה האלגוריתמית שלהם?
    6. השקעות המזומנים שלהם לא היו מוצלחות. הם תכננו שעד שהכסף מנאסד״ק ייגמר כבר יהיו מוצרים בשוק. כרגע לא ברור מתי יהיה מוצר בשוק, ונראה שתוך שנה החברה תלך לגיוס נוסף והפעם בשווי אפסי. ייתכן שהברירות היו גרועות יותר (למשל, להתרחב פחות אופקי ולהחזיק יותר זמן עם המזומנים). אבל במבחן התוצאה, יחד עם אי-העמידה בזמנים, החברה במצב ממש לא טוב.
    7. זו כבר פעם שניה שהחברה מעצבת מחדש את המבנה התפעולי שלה ״כדי שהשוק יכיר יותר בערך שלה״ (כך נאמר, פחות או יותר, ע״י המנכ״ל בשיחת הועידה האחרונה). ואני נזכר בכמה שיעורים שלמדתי בעבר: מי שיכול להשקיע את הזמן שלו במהות, לא משקיע אותתו בצורה.

    עם זאת, חשוב לי לציין שאני עדיין מחזיק בחברה. בעיקר כי רוב מוחלט של ההשקעה שלי התאייד ומכירה כיום היא נטולת משמעות פיננסית. אני גם מבין את סוגיית המזומנים והשווי. בנקודה הזו אפשר רק לקוות שההנהלה תצליח לחלוב מוצר בשנה-שנתיים הקרובות ולהפוך את החברה הזו למשהו מעט יותר רציני.

    Reply
    1. erechberech Post author

      עירא, תגובה חשובה מאוד שיכולה להסביר את הייאוש שיש לשוק מהחברה הזו.
      אני זוכר את אבוג'ן בשערים גבוהים הרבה יותר… האמת שמעולם לא עניינה אותי יותר מדיי…
      מה שמשך את תשומת ליבי כאן זה עניין המזומנים… וה"חלום" שעשוי כמובן לא להתגשם (בסבירות לא מבוטלת).
      זו עוד אחזקה קטנה מאוד מהתיק… שעשויה להניב תשואה מרשימה במידה וה"כוכבים" יסתדרו כמו שצריך והחברה תוכיח את עצמה… ותו לא…

      Reply
  2. שוקי

    היי,
    התזה שלך לגבי דוקטור פפר עושה שכל והמניה אכן נראית יקרה. גם תהליך ההתייעלות של החברה לא יהפוך אותה לזולה. מצד שני, כל הסקטור יקר, ודוקטור פפר נסחרת במכפיל רווח עתידי דומה לזה של קוקה-קולה ופפסי-קולה (סביב 22), שהוא גבוה מידי, אבל קשה לראות את המניה יורדת כל עוד המתחרות לא ירדו גם הן. בכל מקרה, מאחל לך הצלחה בשורט.

    Reply
    1. erechberech Post author

      תודה שוקי
      נסתרות הן דרכי השוק 🙂

      Reply

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *