ארמגדון – אחלה סרט

By | אוקטובר 9, 2018

אשתף אתכם במחשבות על השוק מהשבוע האחרון…

התשואה באיטליה (גרף מלא) פרצה מעלה בימים האחרונים ויחד איתה התשואה האמריקאית (קו כחול) מתבססת כבר יומיים על 323 נקודות – נתון שגרם לשווקים להיבהל. ה"בהלה" הזו בעיקר יצרה כותרות בעיתונות הכלכלית המבשרות על המשבר המתקרב, סוף העולם, צניחות חופשיות ועוד.
אם נתעלם מהכותרות, נבין שהמדדים בארה"ב ירדו בעד 3.5%-4%, כאשר הם ממש קרובים לשיאם.

ישנם 3 סייקלים כלכלים גדולים שחלו בחודש אוקטובר:
– "יום חמישי השחור" (24/10/1929) – השפל הגדול, ה-משבר הכלכלי.
– "יום שני השחור" (19/10/1987) – בורסות בעולם איבדו 25%-50%.
– "משבר הסאבפריים" – עוד החל בחודש יולי 2007 עם ירידות באיגרות החוב השונות, כאשר באוקטובר שוק המניות גם החל להגיב בחדות.

לאלה מכם שאולי פחות מכירים, הקשר בין תשואות האג"ח לשוק המניות פועל בקורצליה שלילית. ככל שהתשואה על אג"ח ממשלתי גבוהה יותר, כך אטרקטיביות ההשקעה במניות קטנה יותר. תחשבו על זה, למה לי להשקיע בנכס שנתפס כמסוכן (מניות) אם קיים נכס שנתפס כפחות מסוכן (אג"ח ממשלתי – ועוד של ארה"ב).

להלן גרף המראה את יחס מכפיל הרווח במדד ה S&P:

מקור: www.multpl.com

ניתן לראות כי היום אנו נמצאים במכפיל 23.56 על המדד, כלומר המשקיעים מצפים לתשואה של 4.24% בשנה. המרווח בין ציפיות המשקיעים משוק המניות לאג"ח הממשלתי עומד כרגע על כ-1% בלבד!  גם אם נוסיף לתשואה ה"מבוקשת" ממדד המניות האמריקאי את תשואת הדיבידנד הממוצעת כיום (1.8%) נקבל מרווח של כ-2.8% ביחס לאג"ח הממשלתי.
האם זה אטרקטיבי? בידיעה שקיימת "התנגחות סחר" בין ארה"ב לסין, סביבת ריבית עולה, משברים גיאופוליטיים כאלה ואחרים בעולם, וחוסר יציבות באירופה (איטליה, יוון, ספרד), לדעתי לא.

האם הירידות האחרונות הן הגשם?

אני חושב שלא, אני לא רואה כרגע תרחיש בו התשואות יורדות או אפילו מתבססות כאן לתקופה ארוכה. סביר שהשווקים, אג"ח ומניות, ימשיכו בתיקון. 
מתי הגשם ימשיך? באיזה יום? מתי יפסיק? יהיה היפוך ואז התרסקות?
מי שאומר לכם להוא יודע, עובד עליכם כנראה (אולי יצא צודק אגב – אבל מהמר).

בתקופות אלה, אני דואג להחזיק נכסים הנחשבים לדעתי לדפנסיביים יחסית לאותו סייקל שכנראה קרב ובא. 
כיום עיקר התיק מרוכז בחברות כמו: נקסטקום, ארד, כיל, מנדלסון תשתיות , רציו פטרוליום (מחזיק עוד מאזור ההנפקה), ורימוני. 
מנדלסון היא היחידה שכתבתי לכם כאן עליה פוסט, אשתדל לפרט בהמשך על האחרות בפוסטים נוספים.
מנגד, התחלתי לקחת שורטים במדדים שאני חושב שמנופחים או אמורים לרדת יותר בעת משבר – מדד הנאסד"ק, חברות נדל"ן (קניונים בישראל), בנקים אמריקאים.

אז להדק חגורות/לשים מעיל/עזבו את הפלאפונים, יש אקשן 😉



חשוב לציין, שהדברים מובאים מתוך רצון לעורר דיון והכותב אינו משדל, ואינו מייעץ לקנות, או למכור מניה מכל סוג שהוא. לכותב פוזיציה במניות המוזכרות לעיל, והוא עלול לקנות או למכור את המניות מבלי להודיע על כך. הכותב מביע את דעתו האישית בלבד ויכול להיות כי היא מוטעית, חלקית ואינה נכונה. כמו כן, הכותב לא התבקש על ידי אף גורם להכין את הרשומה ואינו מקבל כל תמורה שהיא לרבות תשלום על הרשומה. המידע שמופיע ברשומה עלול להיות חלקי, שגוי, מוטעה, חסר, נסמך על מקורות לא אמינים או לא מאומתים. העושה שימוש בכתוב ובמידע המוצג לעיל עושה זאת על אחריותו בלבד.  עיין בפטור מאחריות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *