עדכונים והגיגים – לודן, AAPL ושאר ירקות

By | פברואר 1, 2019

לודן – תפנית בעלילה?

לפני מספר חודשים העליתי כאן סקירה על חברת לודן, ובהמשך עדכנתי אודות מהלך רה-ארגון שבכוונת החברה לבצע.
לפני מספר חודשים, הטריגר שמשך את תשומת לבי בחברה היה הרכישות של בעל הבית (אהרון ארנון) – אשר מאז הסקירה הראשונה, רכש במניות החברה עוד כ-300 אלף ש"ח בשלוש פעימות ובמחיר ממוצע של 396 אגורות למניה.
מאפריל 2018 ועד היום, רכש ארנון כ-540 אלף מניות בחברה, בשווי כולל של 3.5 מיליון ש"ח ובשער ממוצע של 648 אגורות למניה – 23% מעל המחיר הנוכחי.

להלן פירוט הרכישות של אהרון ארנון מחודש אפריל 2018 ועד היום במניות החברה:

בפוסטים הקודמים על לודן, ציינתי את החשש שלי ממחיקת/הפחתת שווי של חברות בנות ממאזנה – מה שיגרור מחיקה מההון ועשוי להשפיע על עמידה בהתניות הפיננסיות לחובותיה.
ללודן מספר התניות פיננסיות, אשר 2 מהן רלוונטיות לגובה הונה העצמי ולשיעורו מסך המאזן. ההון העצמי צריך להיות 70 מ' ש"ח לכל הפחות ושיעורו מסך המאזן החל משנת 2018 צריך להסתכם ב-17% לפחות.

בהמשך לרה-ארגון שציינה החברה כי בכוונתה לבצע בדו"ח הכספי לספטמבר 2018, ב-11/12/2018 דיווחה לודן כי הגישה בקשה לפשיטת רגל לחברה כלולה בהולנד שהינה חלק מפעילות הביו גז. כתוצאה מהמהלך, צופה לודן למחוק 3.6 מיליון ש"ח ממאזנה. הונה העצמי של לודן ל-9/2018 עמד על 76 מיליון ש"ח, לאחר ההפחתה הנ"ל ההון יעמוד על כ-72.5 מיליון ש"ח – מתקרבים ל"טריגר" של הפרת ההתניה הפיננסית, אך זאת ללא התייחסות לרווחים (אפשריים) שיהיו לחברה ברבעון הרביעי של 2018.

במהלך חודש דצמבר והפאניקה בשווקים, מניית לודן הגיע לשער 350 אגורות – שווי שוק של כ-41 מיליון ש"ח. העובדה שלודן מפסיקה את פעילות הביו גז, שהעיבה על תוצאותיה בכזו חדות בדוחותיה הכספיים, משכה את תשומת לבי שוב. תוסיפו לזה את הירידה במחיר המנייה, והעובדה כי מבחינה תזרימית לודן הנה חברה רווחית (ההפסד הנקי במאוחד נבע בעיקר מהפסדים בחברות כלולות בסך 4.5 מיליון ש"ח – סעיף שאינו תזרימי), החלטתי לבחון כניסה מחדש.

נכון לנקודת הזמן הזו (ועל פי הנתונים הידועים מדוחות החברה ודיווחיה לבורסה) נראה כי לודן תעמוד בהתחייבויותיה מבחינת עמידה בהתניות הפיננסיות. בשנים 2010-2017 הרוויחה לודן בממוצע 6.7 מיליון ש"ח בשנה (כל השנים היו רווחיות פרט לשנת 2015 שם הפסידה החברה 6.2 מיליון ש"ח) – אם נשווה זאת לשווי שוק של 41 מיליון ש"ח (שווי השוק נכון לסוף 2018), נקבל מכפיל רווח של 6. מתחילת השנה עלתה מניית החברה ב-48.5% וכיום היא נסחרת לפי שווי של 61 מיליון ש"ח – מכפיל רווח של 9, אם נתייחס לרווח הנקי הממוצע שציינתי.
ניתוח קצר על דוחותיה של לודן ל-9/2018 ניתן למצוא כאן, מאז צללה מניית החברה והמריאה יפה מתחילת 2019, בין היתר כתוצאה מהכנסת וודאות בעקבות הפסקת פעילות החברה בהולנד (וציון גובה המחיקה), העליות בשווקים, ורכישות בעל השליטה שכמובן לא מזיקות.
הבעת אמון ורכישת מניות של בעל שליטה זהו טריגר שיש להתייחס אליו – אם הוא חושב שהחברה זולה… אולי היא באמת זולה?
התשובה שלי לשאלה הזו הייתה "לא" נכון לתוצאות 9/2018 – אך לאחר הצלילה במחיר המנייה וההבנה שכרגע לא תהיה הפרת התניות, החלטתי שהחברה מעניינת (לדעתי) וקניתי במחיר של כ-4.3 שקלים בממוצע.

המחזורים בלודן דלילים מאוד ועומדים על כ-53 אלף ש"ח בממוצע ביום – כאשר לאחרונה יש עלייה במחזורי המסחר במניית החברה. בחודש האחרון ובשבוע האחרון המחזור הממוצע בלודן עמד על 74 א' ש"ח ו-133 א' ש"ח בהתאמה. מחזורים דלילים ומשעממים ללא ספק – אך נראה שהעניין סביב החברה גדל מעט.

בשורה התחתונה, לודן נראית לי כרגע אחזקה נחמדה נוספת לתיק, עם סיכון לא קטן הנובע מסחירות דלילה שבעת פאניקה מחיר המנייה עשוי לצלול (בדומה למה שקרה בחודש דצמבר). בנוסף, יש לקחת בחשבון שזוהי חברה ממונפת יחסית שקרובה למספר טריגרים של הפרת התניות פיננסיות – במידה ותהיה הפרה, עלויות המימון שלה עשויות לעלות, דירוג האשראי לרדת, והתזרים יצטמצם.

AAPL – החברה עמדה ב"ציפיות המונמכות" שלה כתוצאה מאזהרת הרווח בתחילת החודש, וכרגע נסחרת במחיר גבוהה ב-4.2% טרם הורדת התחזיות.

בשלישי בלילה פרסמה אפל את דוחותיה הכספיים לרבעון הרביעי של 2018 וסיפקה את ציפיותיה להמשך. בשורה התחתונה הרוויחה החברה כ-20 מיליארד דולר ברבעון או 4.18 $ למניה. בתחילת ינואר (2/1) דיווחה אפל על "אזהרת רווח" שם הורידה את תחזיותיה לתוצאות רבעון ולהמשך הדרך. הצפי עד ל-2/1 לרווחי החברה עמד על 4.66 $ למניה. כלומר, החברה עמדה בציפיות "המונמכות".

מפרסום אזהרת הרווח בתחילת ינואר ועד לפרסום הדוח החברה ירדה כ-2% בלבד… ולאחר פרסום הדו"ח ועד לכתיבת שורות אלה החברה טיפסה והגיע לשער של 166.4$ למניה – כאשר טרם פרסום האזהרה נסחרה החברה במחיר של 157.9 $ למנייה. הגיוני?

אפל היא חברה מעולה, רווחית, עם קופת מזומנים שמנה, ובמכפיל רווח ריאלי ולא חלומי (כמו אמזון או נטפליקס למשל). עדיין…. האם יש היגיון בעובדה שציינתי כאן? לשוק יש חוקים משלו 🙂

השוק האמריקאי סגר את חודש ינואר הטוב ביותר שלו מאז שנת 1987

בימים האחרונים יוצא לי לראות הרבה בלומברג. היה את העדכון של הפד… התבטאותו של טראפ בהקשר השיחות עם סין… דוחות כספיים של חברות גדולות (אפל, אמאזון, מיקרוסופט…). כל זה גרם לי להגדיל את שעות הצפייה שלי בערוץ בלומברג השבוע.

חייב לציין שניתנת בי התחושה שמחפשים להעלות את השווקים בכוח… בשורה התחתונה, אין באמת התפתחות עם הסינים נכון לרגע זה, הפד לא הפחית את קצב צמצום המאזן כפי שציפו או דיברו לפחות בשבועות האחרונים… אירופה בהאטה וה-ECB מפסיק עם הדפסות הכסף… ועדיין… האמריקאים עלו בימים האחרונים כאילו העולם ורוד.

אינני נביא ואני גם לא חושב שאי פעם אהיה, אבל העליות בימים האחרונים נראות לי קצת תמוהות… אבל מה אני כבר מבין…

חשוב לציין, שהדברים מובאים מתוך רצון לעורר דיון והכותב אינו משדל, ואינו מייעץ לקנות, או למכור מניה ו/או אופציה מכל סוג שהוא. הכותב עלול לקנות או למכור את המניה ו/או אופציה מבלי להודיע על כך. הכותב מביע את דעתו האישית בלבד ויכול להיות כי היא מוטעית, חלקית ואינה נכונה. המידע שמופיע ברשומה עלול להיות חלקי, שגוי, מוטעה, חסר, נסמך על מקורות לא אמינים או לא מאומתים. העושה שימוש בכתוב ובמידע המוצג לעיל עושה זאת על אחריותו בלבד.  עיין בפטור מאחריות.

One thought on “עדכונים והגיגים – לודן, AAPL ושאר ירקות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *